Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2009-09-26
Uppdaterad: 2009-09-29

Anti-age programmet som gör dig 10 år yngre på 10 veckor

Genom att äta anti-age kost varvat med träning och avslappning kan du enligt näringsfysiologen Thorbjörg Hafsteinsdottir bli 10 år yngre på 10 veckor. Vi guidar dig till bästa anti-age tipsen.
 
Anti-age programmet som gör dig 10 år yngre på 10 veckor
Anti-age mat kan enkelt beskrivas med fyra ord - skippa sockret, ät grönsaker, ät naturligt fett och spannmål av fullkorn. Lägger du dessutom till motion, avslappning och skönhetsprodukter från naturen, ja då har du kommit en bra bit på väg.
 
I boken 10 år yngre10 veckor - anti-age på naturligt sätt, beskrivs hur du kan göra för att vrida tillbaka tiden genom enkla livsstilsförändringar. Vecka för vecka leds du genom de förändringar du behöver göra och boken inleds med ett ålderstest. Ålderstestet visar din biologiska ålder och inte den ålder du verkligen befinner dig i.
 
Veckoprogrammet
Under dom tio veckorna för du varje dag en anti-age dagbok över hur du äter och lever. Anti-age dagboken innehåller allt ifrån energinivå och sockersug till sömnkvalitet, motion och gaser.
 
  • Vecka 1:
    Förberedelser inför kommande veckor. Du börjar också fylla i din anti-age dagbok och tar ett foto över hur du ser ut idag.
     
  • Vecka 2:
    Rensa bort sockret ur ditt liv. Socker är enligt Thorbjörg den säkraste vägen till slapp och rynkig hud. Utrensningen gäller även sockrets kusiner: vitt ris, siktat vetemjöl, siktat dinkelmjöl, siktat rågmjöl, siktat kornmjöl och siktat havremjöl.
     
    Istället ska du satsa på:
    fullkornpasta
    bulgur
    quinoa
    råris
    bovetenudlar
    amarant
    baljväxter
    rotfrukter
    grönsaker
    frukt
    bär
    nötter
     
  • Vecka 3:
    Nu börjar du med anti-age maten på riktigt. Utrensning av kyl, skafferi och frys fortsätter. Bort ska all snabbmat, mejeriprodukter, charkuterier, röror, glass, raffinerat fett, desserter och dressingar.
     
    Super anti-age mat att behålla eller handla är:
    broccoli
    grönt te
    linfrö och linfröolja
    lax
    tofu
    tomater
    sötpotatis
    mandlar
    quinoa
    havre
    blåbär och andra bär
    vattenmelon
    spenat
    citron
    vitlök
    kallpressad kokosolja och kokosfett
    mungbönor
    råg
    persilja
    kyckling
     
  • Vecka 4:
    Anti-age träning kan sammanfattas med att motion håller dig ung, men för mycket gör dig äldre. Tränar du ofta hårt två timmar i sträck blir du gammal i förtid.
     
    I boken beskrivs olika motionstyper och tips på motion som kan passa de olika typerna. Det viktigaste med motionen är att det ska vara roligt och Thorbjörg påminner oss om att sex också är motion.
     
  • Vecka 5-7:
    Nu är det dags för den stora utrensningen i form av anti-age detox. Nu ska du rensa ut gifter ur kroppen, undvika livsmedel som kan skapa obalanser i kroppen, återuppbygga tarmflora och hormonbalans samt skapa förnyelse och underhålla kroppen med anti-age maten.
     
    Exempel på anti-age detoxmat är:
    fisk
    kyckling
    räkor
    tofu
    ägg
    grönsaker som broccoli, spenat, rödlök, vitlök, sötpotatis, morötter, ruccola, romansallat, basilika, persilja och squash.
     
    Du kan också äta:
    quinoa
    hirs
    råris
    mandlar
    nötter
    frön
     
    Drick grönt te och örtte från nässlor, ingefära, lakritsrot och detoxte. Lägg även till frukt och kryddor.
     
  • Vecka 8:
    Nu är det dags att varva ner och stoppa tiden. Du lär dig bryta mönster och tänka positivt samt gör ett stresstest. Ett enkelt tips på att hitta lite lugn och ro är: lås in dig, sitt ner i fem minuter och dröm dig bort. Så enkelt får du till en daglig anti-age-rutin.
     
  • Vecka 9:
    Sätt fart på dina gener och celler med supervitaminer och mineraler. Tillför kroppen grönt te, B-vitaminkomplex, magnesiumcitrat, C-vitamin, D-vitamin, E-vitamin och Q10.
     
    Se också till att äta: gröna bladgrönsaker, rödbetor, ekologiskt kött, alfaliponsyra och acetyl-l-karnitin.
     
  • Vecka 10:
    Ät dig fri från humörsvängningar, torrhet och vallningar genom harmoniska hormoner.
     
    Ät 3 msk kallpressad linfrölja dagligen och 1 msk krossade sesamfrön. Motionera regelbundet och älska dig själv och prioritera dina behov så är du en bra bit på väg mot ett harmoniskt hormonsystem.
     
    Efter dessa 10 veckor ska du göra ålderstestet igen för att upptäcka din föryngring.
     
    Thorbjörgs kompletta guide till vardagslyx
     
  • Borsta huden med badborste varje dag.
     
  • Peela huden två gånger i veckan.
     
  • Använd hemgjord AHA-fruktmask två gånger i veckan. AHA-fruktmasken gör du så här: Sila 50 gram upptinade bär i ett durkslag och mosa dem fint eller använd mixer. Rör i grönt te motsvarande en halv påse. Smörj in i ansiktet - akta ögonen - och låt masken verka i 10 minuter. Skölj av med ljummet vatten och smörj dig med din naturliga hudkräm.
     
  • Avlägsna allt smink på kvällen. Använd också ansiktsvatten, serum och nattkräm.
     
  • Undvik överdrivet solande. Skydda huvud och ansikte på sommaren.
     
  • Använd en fetare ansiktskräm på vintern när du är ute i kylan.
     
  • Unna dig ett besök hos kosmetologen för ansiktsbehandling var sjätte vecka.
     
  • Gör grimaser och skratta mycket. Det stärker bindväven i huden.
     
  • Undvik "hönsrövsmun" genom att sluta röka.
     
  • Använd fuktighetskrämer när du åker bil, buss, tåg och flyg. Smörj generöst och ofta.
     
  • Drick massor av vatten.
     
  • Se till att äta vitaminer och oljor varje dag.
     
  • Sov gott och tillräckligt länge.
     
  • Ät närande och nyttig anti-age mat.
     
  • Ät D-vitamintillskott, kolekalciferol D3, vitamin C och E samt betakaroten.
     
  • Ät kisel för superhud, naglar och hår.
     
  • Drick massor av grönt te.
     
  • Drick osötad ekologisk granatäppeljuice.
     
  • Undvik hårt grillad mat.
     
  • Undvik friterad mat.
     
  • Ät grönsaker, frukt och bär i rengbågens alla färger.
     
  • Ät dig fri från rynkor med cantaloupemelon. Ät sardiner, lax, skaldjur, baljväxter och bönor.
     
  • Ät färgrik mat som skyddar mot oxidativ stress och skador. frukt, bär, grönt te och kål.
     
  • Ät nyttiga fetter från linfrön, jättenattljus, fisk och kokosolja. Välj alltid ekologiskt kallpressad olja.
     
  • Ät mat med hyaluronsyra: rotfrukter som sötpotatis, morötter och rödbetor.
  •  
    Fakta:
    Anti-age-recept:
    Här kommer lite anti-age-recept från boken
     
    Morgongröt med quinoa>>
     
    Fiskfilé>>
     
    Carobkonfekt>>
     
    Köp boken här:
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    2014-03-18 15:06:11 - Karin Kangas
    Fungerar
    Följer henner råd och det fungerar
     
    2012-09-22 17:46:15 - Evelina
    koppmassage
    Jag håller med om att allt som står här ovan är viktigt. Jag har varit vegetarian i 13 år. Men om ni verkligen vill stanna tiden o se yngre ut, så ska nu använda er utav koppmassage. Det bästa som finns! Huden blir fräsch, uppstramad och strålande.
     
    2011-12-15 23:16:55 - Sanna B
    10 år yngre
    Jag vill bli tio år yngre och tio kilo lättare. Tack!!
     
    2009-11-02 14:29:30 - leena
    ansiktsmask hallon
    jag använde hallon och det kändes jättebra. när man tvättar så går ju allt bort även blåbär
     
    2009-10-30 13:03:03 - cm
    Vilka bär
    Vilka bär hade du till AHA masken, med blåbär så blir man ju blålila i huden.
     
    2009-10-10 10:50:44 - Lili
    AHA-mask
    Testade fuktmasken och den var jättebra. Har problem med torr hud annars men effekten höll i sig bra.
     
    2009-10-02 10:10:50 - linnea
    Hirs
    Du kan använda hirs istället för ris, pasta och potatis. Ett gryn som är glutenfritt.
     
    Man kan göra hirsgröt också.
     
    2009-09-29 09:54:21 - Cesin
    Hirs
    Vad är hirs och vad kan man göra med det?
     
    Kommentera denna artikel