Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2011-07-04

Antiinflammatorisk mat kan minska risken för våra folksjukdomar

Rätt mat skärper minnet och minskar risken för typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Det visar ny svensk forskning.
 
Antiinflammatorisk mat kan minska risken för våra folksjukdomar
Antiinflammatorisk mat kan göra att du håller dig frisk längre.
 
I den nya svenska studien ingick 44 friska, överviktiga, personer i åldern 50 -75 år. Under fyra veckor fick de äta mat som antas dämpa kroppens låggradiga inflammation, ett tillstånd som i sin tur triggar metabolt syndrom och därmed fetma, typ 2-diabetes och hjärt- kärlsjukdomar.
 
Testkosten hade tydligt inslag av antioxidanter, lågt GI, det vill säga långsamma kolhydrater, fullkorn, probiotika och viskösa kostfiber. Exempel på mat var fet fisk, sojaprotein, blåbär, mandel, kanel, vinäger och viss typ av fullkornsbröd. Några produkter i portföljkosten finns ännu inte i handeln utan togs fram specifikt för studien.
 
Istället för att studera varje livsmedelskoncept var för sig så kombinerades dessa i en och samma testdiet med syfte att om möjligt få mer uttalad dämpning av den skadliga inflammationen.
 
Ett sådant synergistiskt tänk kring kostens livsmedel och med fokus på antiinflammatoriska egenskaper är nytt – och visade sig ge dämpning inte bara på inflammationsmarkörer, utan på en rad riskmarkörer i det metabola syndromet. Samtidigt förbättrades den kognitiva förmågan.
 
Resultaten visar att det farliga kolesterolet sjunker med 33 procent, blodfetterna med 14 procent, blodtrycket med åtta procent samt en riskfaktor för blodpropp med 26 procent. Även inflammationen i kroppen sänktes rejält medan minnet och den kognitiva förmågan skärptes.
 
– Resultaten är över förväntan. Jag vill påstå att det inte finns någon tidigare studie med liknande effekter på friska försökspersoner, säger Inger Björck, professor i livsmedelsrelaterad nutrition vid Lunds Tekniska Högskola och föreståndare för Antidiabetic Food Centre vid Lunds universitet.
 
- Våra effekter slår brett på riskparametrar och vi har visat att man med hjälp av kosten även kan förbättra minnesfunktioner. Vårt syfte har varit att ta reda på vilken preventiv effekt man kan få på etablerade riskmarkörer genom att kombinera livsmedelskoncept med förväntad positiv effekt på inflammation. Vi hoppas att resultaten på friska försökspersoner från studien kan inspirera till preventiva insatser i samhället.
 
Exakt vad i kosten som har större eller mindre inverkan på resultaten kan forskarna inte säga.
 
– Det är just det som är poängen, vi tror på idén med kombinationseffekter. Läkemedel, eller enskilda produkter med hälsopåståenden, ger ju bara effekt på en eller kanske några få riskfaktorer. Med en kombination av livsmedel kan man på ett enkelt och effektivt sätt påverka många riskparametrar samtidigt, avslutar Inger Björck.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2011-09-06 09:12:37 - Konny
Nötter och bär
Jag har upptäckt nötter och bär i sommar och det tror jag hjälper kroppen. Mina leder är mycket smidigare nu.
 
2011-08-20 16:22:29 - Cindra
Blandat är bäst
Ät varierat och undvika skräpmat så är du troligen en bra bit på väg
 
2011-08-20 09:03:14 - Leena
Antiinflammatorisk mat
Jag hittade i alla fall följande mat i artikeln;
"Testkosten hade tydligt inslag av antioxidanter, lågt GI, det vill säga långsamma kolhydrater, fullkorn, probiotika och viskösa kostfiber. Exempel på mat var fet fisk, sojaprotein, blåbär, mandel, kanel, vinäger och viss typ av fullkornsbröd."
 
2011-08-12 22:25:15 - Angela
vilken mat???
Undrar verkligen vad för mat som är bra mot inflamationer, vill inte bara veta att den finns :-)
 
Kommentera denna artikel