Skribent: Tina Fallgren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2011-03-29

Bra sömnvanor spar kalorier

Nu finns det ytterligare en anledning att se till att få alla nattens sovtimmar. En ny studie visar nämligen att människor med sömnbrist äter nästan 300 kalorier mer på en dag jämfört med när de är utvilade.
 
Bra sömnvanor spar kalorier
Forskarna har tidigare vetat att för lite sömn kan leda till viktökning och fetma, så de beslutade sig för att ta reda på om vi verkligen konsumerar mer när vi är trötta jämfört med när vi är utvilade.
 
I studien ingick 26 män och kvinnor, alla normalviktiga, som normalt sov mellan sju och nio timmar per natt. I studien fick de komma sex dagar i rad till en sjukhusliknande miljö där hälften fick sova fyra timmar per natt och den andra hälften fick sova nio timmar per natt.
 
Utöver det serverades deltagarna till viss del en kontrollerad diet men de två sista dagarna fick alla deltagare både äta hur mycket de ville och vilken mat de ville.
 
Äter 300 kalorier mer
Det man såg var att de deltagare med sömnbrist konsumerade i genomsnitt 296 fler kalorier per dag jämfört med när de var utvilade. Dessa 300 kalorier motsvarar ungefär sex äpplen med skal, 200 gram mjukglass och 200 gram köttfärs av nöt.
 
I studien såg man även en skillnad mellan kvinnor och män. Kvinnorna åt mer vid sömnbrist, hela 329 kalorier fick de i sig medan männen i samma situation landade på 263 kalorier.
 
De flesta av dessa extra kalorier kom från snabbmat och glass. Kvinnornas fettmängd ökade i snitt med 31 gram fett om dagen medan männens landade på ett lägre tal.
 
- Brist på sömn gör dig mer mottaglig för överätande så det kan vara något att tänka på när du försöker gå ner i vikt, säger studiens huvudförfattare Marie-Pierre St-Onge.
 
Hon konstaterar också att den här studien bekräftar tidigare forskning på detta område, nämligen att sömnbrist har en koppling till att man äter mer och därmed löper större risk att drabbas av fetma och hjärt- och kärlsjukdomar.
- 300 kalorier om dagen är mycket i längden.
 
Marie-Pierre St-Onge ska nu titta vidare på de bakomliggande faktorerna till resultaten eftersom tidigare forskning har visat att människor med sömnbrist har högre nivåer av hormonet gherelin, som ökar vår aptit, och lägre nivåer av hormonet leptin, som tvärtom hämmar vår aptit.
 
Gina Lundberg, taleskvinna för American Heart Association tror mycket väl att forskningen kan stämma in på hur det fungerar i verkligheten.
 
- Jag tror det är möjligt att sömnbrist bidrar extra mycket till viktökning eftersom människor inte bara äter mer när de är trötta utan också blir mindre benägna att träna. Både högre kalori-och fettintag och eventuellt mindre aktivitet kan vara skadligt för hjärtat på lång sikt, säger hon.
 
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel