Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 3/17/2013

Nordisk kost minskar risken för diabetes och hjärt-kärlsjukdomar

En ny studie visar att sund nordisk kost kan minska inflammation i samband med hjärt- och kärlsjukdom och typ 2 diabetes. Studien har genomförts i Finland, Sverige, Danmark och Island.
 
Nordisk kost minskar risken för diabetes och hjärt-kärlsjukdomar
På senare tid har experter i större grad än tidigare intresserat sig för vilken betydelse kosten som helhet har för hälsan snarare än enskilda livsmedels inverkan.
 
Den mest kända helhetskosten är Medelhavsdieten, som har varit föremål för mest forskning när det gäller hälsoeffekter och som har blivit ett internationellt begrepp. Men nu har också Ny nordisk mat tillkommit till denna kategori.
 
Studier visar att traditionell nordisk kost som fisk, grönsaker, kål, råg, havre och frukt förbättrar hälsan och minskar dödligheten. Jämfört med en kontrollgrupp förbättrade den nordiska kosten fettomsättningen i blodet genom att sänka nivån av skadlig kolesterol, LDL-kolesterol, och höja nivån av bra kolesterol, HDL-kolesterol, så att proportionen dem emellan blev bättre.
 
Man såg också att mängden skadliga fettpartiklar reducerades. Genom dessa kolesteroländringar räknar forskarna med att risken för hjärtsjukdomar minskar med 10–15 procent under en period på 5–10 år. Dessutom såg man 1,5–2 gånger högre upptag av flera viktiga mineralämnen och vitaminer.
 
Till forskarnas överraskning var nivån på inflammationsfaktorn IL-1 Ra hela 20 procent lägre hos dem som höll sig till sund nordisk mat. Förhöjt IL-Ra räknas som den mest känsliga indikationen på så kallat metaboliskt syndrom, och kan tyda på risk för diabetes.
 
Kosten hade ingen betydande inverkan på sockeromsättningen, möjligen på grund av att deltagarnas vikt höll sig oförändrad. Forskarna ska undersöka vidare hur kosten och matens beståndsdelar påverkar genaktiviteten och hundratals av mellanprodukterna från ämnesomsättningen i organismen. Man har också som mål att i detalj undersöka bakteriestammen i avföring.
 
Källa: Nordiska ministerrådet
 
Fakta:
Vilken mat ingår i Nordisk kost:
 
Hårt animaliskt fett och mjölkfett ersätts med rapsolja och växtoljebaserat margarin, fettfria och fettreducerade mejeriprodukter rekommenderas.
 
Ät svenska och gärna närproducerade säsongsfrukter, till exempel äpplen, päron och plommon, bär, grönsaker, rotfrukter, baljväxter och kål samt fulllkornsprodukter av råg, korn eller havre dagligen. Även nötter kan ingå i kosten.
 
Ät mager och fet fisk 2–3 gånger i veckan, samt vilt och fjäderfä. Rött kött och korv bör ätas med måtta.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
3/17/2013 8:18:02 PM - Klas
Hmm
Väldigt noga forskarna går tillväga..., men det är väl bra
 
3/17/2013 8:17:24 PM - Klas
Hmm
Väldigt noga forskarna går tillväga..., men det är väl bra
 
3/17/2013 8:07:44 PM - Helena S
Äntligen!
Kul :-)
 
3/17/2013 7:33:45 PM - Helena S
Äntligen!
Kul :-)
 
Kommentera denna artikel