Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2013-05-31

En nordisk diet ger minskad sjukdomsrisk

En sund nordisk diet kan förbättra blodfetterna och därmed minska risken för hjärt-kärlsjukdomar. Det visar en studie som Lunds universitet deltagit i. Dessutom minskade halten av en inflammationsfaktor förknippad med förstadiet till diabetes.
 
En nordisk diet ger minskad sjukdomsrisk
Nordisk diet för hälsa innehåller mycket närproducerad frukt, bär, grönsaker, rotfrukter, baljväxter och kål. Nötter, vilt, fågel och fisk ingår också, liksom fullkornsprodukter, rapsolja och fettsnåla mjölkprodukter.
 
– De försökspersoner som åt en bra nordisk kost fick lägre nivåer av skadligt LDL-kolesterol och högre nivåer på det "goda" HDL-kolesterolet än personerna i kontrollgruppen. Mängden skadliga fettpartiklar i blodet minskade också, säger Lieselotte Cloetens på Enheten för biomedicinsk nutrition i Lund.
 
Kontrollgruppen, som skulle äta som nordbor gör mest, åt smör i stället för rapsolja samt mindre mängder frukt och grönt, och hade inga regler som begränsande intaget av rött kött, vitt bröd eller söta drycker.
 
Deltagarna i studien var i genomsnitt 55 år och hade tecken på det metabola syndromet (övervikt, högt blodtryck och ett dåligt blodfettsmönster).
 
Den nyttiga nordiska kosten förbättrade både blodfetterna och värdet på inflammationsfaktorn IL-Ra, men påverkade inte vikten eftersom man inte försökte få försökspersonerna att minska sitt energiintag.
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel