Skribent: Annethe Åhrberg
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2008-01-29

Träning stoppar åldrandet och gör dig tio år yngre

Ny forskning visar att personer som tränar har en biologisk ålder som är upp till tio år yngre än dom som inte tränar. Allt som krävs för denna föryngring är 3 timmars träning per vecka.
 
Träning stoppar åldrandet och gör dig tio år yngre
Att träna minskar risken för att utveckla välfärdssjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och cancer. Nu kan vi dessutom lägga till att träning gör oss yngre på cellnivå.
 
Forskare vid King's College i London har studerat 2 401 brittiska tvillingar mellan 18 och 81 år. Studien har tagit hänsyn till kroppsvikt, rökning, ekonomisk status, fysisk aktivitet på arbetet samt DNA och kromosomändarnas längder, dvs telomerer.
 
Det visade sig att telomererna var längre hos dom som tränade än hos dom inaktiva. Telomerernas uppgift i kroppen är att skydda kromosomerna. Varje gång en cell delas blir telomerern kortare och får svårare att skydda kromosomen, vilket leder till ökad risk för åldersrelaterade sjukdomar. Generellt kan man säga att ju äldre en person är desto kortare telomerer.
 
Studien visade att de testpersoner som höll sig i form var upp till tio år yngre än de som inte tränade. Forskarna kunde utläsa att träning med 1,5 timme per vecka föryngrade personernas biologiska ålder med 5-6 år, medan 3,5 timmes träning per vecka föryngrade med 9-10 år.
 
"Det handlar inte om att gå runt kvarteret, utan att verkligen få igång pulsen och bli svettig", säger Tim Spector, genetisk epidemiolog, till engelsk press.
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel