Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2015-06-20

Pistagenötter sänker kolesterolvärdet

Enligt en amerikansk studie så kan pistagenötter sänka kolesterolvärdet och därmed förbättra vår hjärthälsa.
 
Pistagenötter sänker kolesterolvärdet
Forskarna vid Penn staten lät deltagarna börja med att äta en typisk amerikansk kost som består av 35 procent fett varav 11 procent mättat fett under två veckor.
 
Därefter åt deltagarna enligt olika dieter under fyra veckor vardera, med ungefär två veckors paus mellan varje diet.
 
Alla dieter var variationer på en kolesterolsänkande diet, så kallad Steg I kost. En kontrollgrupp åt enligt Steg I kosten, utan pistagenötter, med cirka 25 procent från fett varav 8 procent mättat fett.
 
Dom övriga grupperna fick inkludera pistagenötter med 10-20 procent av sitt energiintag. Deltagarna åt hälften av sina pistagenötter som ett mellanmål och resten i eller till övriga måltider. Forskarna upptäckte att man kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar genom att lägga till 20 procent pistagenötter till sin kost.
 
Dom som åt 20 energiprocent pistagenötter sänkte sitt dåliga kolesterol, LDL, med 12 procent. Dom som åt 10 energiprocent pistagenötter sänkte sitt dåliga kolesterol, LDL, med 9 procent jämfört med kontrollgruppen.
 
Forskarna konstaterade att minskningen av LDL kolesterolet var sju gånger större än förväntat. De lipidsänkande effekterna beror troligen inte bara på fettsyrorna i kosten, utan på andra bioaktiva ämnen i pistagenötter som fytosteroler och fibrer.
 
 
Fakta:
Steg I kost för att sänka kolesterol:
Steg I kosten är utarbetad av American Heart Association och innebär:
 
  • Det totala fettintaget bör vara högst 30% av kalorierna.
     
  • Mättat fett bör motsvara mindre än 10% av kalorierna.
     
  • Fleromättat fett bör motsvara 8-10% av kalorierna.
     
  • Enkelomättat fett bör motsvara resten, cirka 10-15% av det totala antalet kalorier.
     
  • Kolesterolintaget bör vara mindre än 300 mg per dag.
     
  • Natrium bör utgöra max 2400 mg per dag.
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel