Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 10/2/2009
Uppdaterad: 10/3/2009

Tips för stresshantering

Känner du dig ofta trött och irriterad? Har du sömnproblem, glömmer ofta möten, var du la mobilen eller har svårt att koncentrera dig? Det kan vara tecken på att du lever för stressigt. Här är tips på hur du kan hantera din stress bättre.
 
Tips för stresshantering
Stresshantering hjälper dig att återfå balansen i ditt liv. Välj ut några av nedanstående tips och jobba aktivt med dom under de kommande veckorna. Gå sedan vidare och ta till dig fler tips tills du känner att det blivit naturligt för dig.
 
  • Se förändringar som en del av livet och en chans att utvecklas.
  • Säg nej ibland - och mena det.
  • Unna dig egen tid och lata dig om det är det du behöver.
     
  • Undvik aktiviteter, situationer och personer som stressar dig.
  • Släpp greppet om det du inte kan påverka.
  • Tänk: hur kan jag ändra mitt beteende så att jag klarar situationen utan att bli stressad?
     
  • Misstänksamhet och irritation leder till stress och ohälsa.
  • Förbättra din hemmiljö och åtgärda det som irriterar dig.
  • Lyssna på kroppen och ta ett steg i taget.
     
  • Ha en sund livsstil. Fundera på vad som kan förbättras när det gäller mat, motion, sömn, relationer, egen tid och arbete.
  • Odla din flexibilitet. Inse att du kan bestämma hur du själv ska reagera men att den yttre världen är svårkontrollerad och svår att förutsäga.
  • Upplevelser måste inte kosta pengar för att ge något. Öppna dina sinnen och njut av naturens skönhet.
     
     
    Källa: Mindre stress, Futureworks
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel