Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-05-13

Meditation för alla

Att börja meditera kräver tålmodighet och daglig träning. Om du tycker att du har ont om tid så börja med fem minuter/dag och utöka sedan successivt. Att meditera på morgonen, kvällen eller mitt på dagen spelar mindre roll. Det viktiga är att du gör det till en vana och avsätter tid för din meditation. Prova vår meditationsövning som passar alla.
 
Meditation för alla
Finn en lugn plats. En dämpad belysning och stillsam musik kan underlätta för att skapa den rätta atmosfären. Sitt bekvämt och med ryggen rak, så att du kan förbli mentalt alert. Låt kroppen slappna av.
 
Håll ögonen öppna. Utan att stirra, låt blicken vila på någonting framför dig, kanske ett levande ljus på avstånd. Dra långsamt undan uppmärksamheten från aktiviteter och ljud omkring dig.
 
  • Betrakta dina egna tankar som en åskådare.
     
  • Försök inte att stoppa tankarna, men iaktta dem utan att värdera eller bli uppslukad av dem. Gradvis kommer tankarna att bli långsammare och du kommer att känna dig mer fridfull.
     
  • Skapa en tanke om dig själv: "Jag är en fridfull själ". Behåll denna tanke en liten stund. Se dig själv som fridfull, stilla och lugn. Förbli kvar så länge som möjligt i denna enkla tanke.
     
  • Ge inte efter för att försjunka i andra tankar och minnen som försöker att distrahera dig.
     
  • Gå inte in i kamp med tankarna. Iaktta dem bara när de passerar förbi och vänd hela tiden tillbaka till tanken om dig själv som en "fridfull själ".
     
  • Bli medveten om och värdesätt de positiva känslor och tankar som kommer fram. Stabilisera dig själv i dessa känslor några minuter.
     
    Avsluta meditationen med att sluta ögonen och försök att uppleva stillheten i sinnet.
     
    Källa: Brahma Kumaris, www.bkwsu.org
  •  
    Fakta:
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel