sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Övervikt, vikt och hälsa och viktminskning
Sömn
Stress
Diabetes
Cancer
Hjärt- och kärlhälsa
Tandhälsa
Barn & tonår
Strålning
Forskning
Sockerberoende
Alkohol
Porträtt
Spelberoende
Nikotin
Stroke
Miljö
Allergier
Mage & tarm
Hjärnan
Fibromyalgi, värk, smärta
Förkylning och influensa
Njursten

  Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2007-12-12
Stärk skelettet med Vitamin D, omega 3 och motion
Fysisk aktivitet, vitamin D och omega-3-fettsyror kan bidra till maximal bentäthet hos män, vilket minskar risken för benskörhet senare i livet visar en avhandling vid Umeå universitet.
 
Benskörhetsfrakturer drabbar varannan kvinna och var fjärde man. Då det inte finns någon säker bot mot benskörhet är förebyggande åtgärder viktiga.
 
Ärftliga faktorer har stor betydelse för benskörhet och frakturer, men det finns också omgivningsfaktorer som går att påverka. Den maximala bentätheten nås strax efter 20 års ålder, och genom att maximera den kan man sannolikt minska risken för benskörhet och frakturer längre fram i livet.
 
I avhandlingen undersöks betydelsen av fysisk aktivitet mellan 17 och 21 års ålder hos tre grupper: manliga badmintonspelare, ishockeyspelare och kontrollpersoner.
 
Badminton-gruppen ökade signifikant mer i benmassa jämfört med både kontrollgrupp och ishockeyspelarna i den kliniskt viktiga lårbenshalsen. Någon skillnad i benmassa mellan de tre olika gruppernas föräldrar kunde dock inte påvisas.
 
Detta talar starkt för att skillnaderna istället är relaterade till de snabba riktningsförändringar och hopp, med resulterande stora belastningar på skelettet, som karaktäriserar badminton.
 
Relationen mellan fysisk aktivitet och bentäthet undersöktes även i en annan studie där materialet bestod av 62 manliga och 62 kvinnliga medicine studerande.
 
Graden av fysisk aktivitet delades upp i aktiviteter med hög stötbelastning, medelhög och låg stötbelastning. Hos männen var mängden hög stötbelastande fysisk aktivitet relaterad till bentätheten både i höft och rygg och även benstorleken i höften.
 
Hos kvinnorna däremot var graden av fysisk aktivitet inte relaterat till bentätheten. Den var istället relaterad till kroppskonstitution. Sammanfattningsvis talar de två studierna för att hög stötbelastande aktivitet kan öka den maximala benmassan hos män.
 
Betydelsen av vitamin D, vitamin A och fettsyror för utvecklingen av den maximala benmassan undersöktes hos 78 unga män. Vitamin D3-nivåer i blodet ökar bentätheten både i ryggen och i höften medan nivåer av vitamin D2 minskar bentätheten i denna grupp.
 
Nivåerna av vitamin A var inte relaterade till bentäthet, men både A-vitamin och dess transportprotein RBP-4 hade en negativ relation till osteocalcin som är en markör för benbildning. Slutligen hade koncentrationen av omega 3-fettsyror hos denna grupp en positiv relation till bentätheten både i ryggen och i hela kroppen.
 
Avhandlingens studier visar sammanfattningsvis starka relationer mellan kostfaktorer och fysisk aktivitet för utvecklingen av den maximala bentätheten hos män. Den visar däremot inte på något samband mellan fysisk aktivitet och den maximala bentätheten hos kvinnor.
 
Umeå universitet
 
Ytterligare information »
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
1/29/2012 6:21:16 AM - znrWOebIFCRJCBMDOn
ifFYICHLoJgEv
Now I'm like, well duh! Truly thanukfl for your help.
 
1/29/2012 6:02:46 AM - QpPwaidBWoO
foCXNIeaMTpqkCUAx
If time is money you've made me a walethier woman.
 
1/27/2012 3:04:52 PM - MWWkylbBch
yYsyXSnrLoAfLJ
Always a good job right here. Keep rollnig on through.
 
1/26/2012 8:36:47 PM - YWjFUpYFmPzMg
ETlZHYRCjdFHrZPVx
Superb inorfmation here, ol'e chap; keep burning the midnight oil.
 
1/26/2012 3:08:52 PM - TJPkYBZzlmcGNQr
fMgFhsCLLPambMMUez
Good pntois all around. Truly appreciated.
 
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
Sömnbrist vanligt bland kvinnor
Brunt fett kan vara lösningen på fetmaepidemin
Sänk blodtrycket med kakao
Så minskar du risken för cancer

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »












© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap