sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Nyttig mat
Dieter
Dieten som förebygger diabetes typ 2
Powerfood - mat för viktminskning
Vad är DASH-dieten?
Mindfood - mat för mer än hjärnan
Kostråd för dig som vill bli sund nu
Vegetarisk lågproteinkost kan ge oss ett långt liv
Medelhavsdieten ger skydd åt hjärta och kärl
Medelhavsmat skyddar mot diabetes
Stenålderkost - bra för hjärthälsa och vikt
Medelhavskost - nyttig mat för din hälsa
Visa alla
 
Forskning
Mat och barn
Boktips
Kocken tipsar
Näringslära
Sunda recept

Skribent: Annethe Åhrberg Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2008-05-09
Stenålderkost - bra för hjärthälsa och vikt
Minska 2,5 kilo på 3 veckor, sänk blodtrycket och förbättra din hjärthälsa. Det resultatet får du genom att äta stenålderskost visar forskning.
 
Stenålderkost - bra för hjärthälsa och vikt

Forskare vid Karolinska institutet lät 20 friska testpersoner äta som på stenåldern under tre veckor. Stenålderskost består av magert kött, fisk, frukt, bär, grönsaker och nötter.
 
Vid start fick personerna bland annat väga sig, mäta blodtryck, BMI och kolesterol.
 
Efter tre veckor hade 14 personer, fem män och nio kvinnor, slutfört dieten.
 
Forskarna kunde då se att gruppen gick ner 2,3 kg i vikt, sänkte systoliska blodtrycket med 3 mmHg och sänkte sina nivåer av en substans som är känd för att orsaka dödliga blodproppar med hela 72 procent.
 
Det här fick dom äta:
  • färsk och fryst frukt och bär
  • färska och frysta grönsaker
  • magert kött
  • osaltad fisk
  • tomater på burk
  • citron- och limejuice
  • kryddor
  • kaffe och te utan socker och mjölk
  • max 2 potatisar per dag
  • 1 portion fett kött i veckan
  • någon dag i veckan lite torkad frukt
  • behandlat kött, typ köttfärs, var okej någon dag i veckan
     
    Förbjuden mat
  • spannmål
  • bröd
  • bönor
  • salt
  • jordnötter
  • mejeriprodukter (ost, smör, mjölk, yoghurt etc)
  • kolhydrater som pasta och ris
  • korv
  • alkohol
  • socker
  • juice
  •  
    Ytterligare information »
     
    Fakta:
    Läs mer:
    Paleolitisk kost - den ursprungliga födan>>
     
    Ätstörningen som försvann>>
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    1/27/2012 1:51:08 AM - JBybuEkDE
    vQTfapiJZTawo
    A pleasingly rtaioanl answer. Good to hear from you.
     
    11/28/2008 12:53:30 PM - ALLAN
    HAAJ
    HAAAJ JAG TYCKERATT NI SKA SKRIVA MER OM VAD SOM E NYTTIGT OCH ONYTTIGT FöR HJäRTAT MEN DEN HäR SIDAN E JäTTEBRA I ALLA FALL :)
     
    Kommentera denna artikel
    Namn:
    Rubrik:
    Kommentar:
     


    Nyhetsbrev
    Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »

    Populäraste e-korten idag












    © Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap