sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Övervikt, vikt och hälsa och viktminskning
Sömn
Stress
Diabetes
Cancer
Hjärt- och kärlhälsa
Tandhälsa
Barn & tonår
Strålning
Forskning
75-åringar vill bli sedda och känna sig betydelsefulla
McKenzie-metoden hjälper mot diskbråck
Mörk choklad kan ge skydd åt patienter med skrumplever
Kvinnor bryter ben oftare idag än för tjugo år sedan
Njursten kan bero på C-vitamintillskott
Vätskebrist orsakar huvudvärk och minskad energi
D-vitaminbrist hos barn i norra Sverige
Övergångsbesvär minskar med hjälp av avslappning
Kost och motion viktigast mot folksjukdomar
Mitokondrier påverkar åldrandet
Visa alla
 
Sockerberoende
Spelberoende
Nikotin
Alkohol
Porträtt
Stroke
Miljö
Allergier
Mage & tarm
Hjärnan
Fibromyalgi, värk, smärta
Förkylning och influensa
Njursten

  Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2011-11-11
Kost kan påverka reumatisk ryggsjukdom men radikala förändringar krävs
Det faktum att eskimåer mindre ofta drabbas av sjukdomen AS (ankyloserande spondylit), även kallad Bechterews sjukdom, ligger bakom en avhandling om kostens betydelse för sjukdomen vid Umeå universitet.
 
Kost kan påverka reumatisk ryggsjukdom men radikala förändringar krävs

Resultaten pekar på att omsättningen av fetter kan vara av betydelse för sjukdomens svårighetsgrad, men för att påverka sjukdomsaktiviteten behövs stora kostförändringar som inte är helt lätta att genomföra.
 
Det handlar bland annat om höga dagsdoser av omega-3-fetter. Däremot noterades att också små variationer av kosten kan påverka magbesvär och riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdomar hos AS-patienter.
 
AS är en kronisk reumatisk sjukdom. Den drabbar i huvudsak de stora lederna och ryggraden, som i svårare fall kan bli helt förbenad. Det är vanligt att AS-patienter har inflammatoriska förändringar i tarmslemhinnan som påminner om bilden vid tarmsjukdomen Morbus Crohn.
 
Förekomsten av AS har visat sig överensstämma väl med utbredningen av den genetiska vävnadstypen HLA-B27. Både sjukdomen och HLA-B27 ökar i andel ju längre norrut man kommer.
 
Allra vanligast är HLA-B27 hos vissa grupper i den arktiska urbefolkningen eskimåer (inuiter), men trots det visar tidigare studier att sjukdomsförekomsten bland dem är lägre än väntat. Det har föreslagits att deras höga intag av omega-3 fetter skulle kunna ligga bakom.
 
I avhandlingen studeras kostens effekter vid AS i två grupper av svenska patienter. En grupp (ursprungligen 166 personer från Västerbotten) besvarade en enkät, deltog i en studie av biomarkörer för kost och sjukdomsaktivitet och undersöktes med jämförelse av data från Västerbottensprojektet (VIP).
 
Den andra gruppen (24 personer i Norrbotten) prövade ett kosttillskott med omega-3-fettsyror i 21 veckor. Enkäten visar inget klart samband mellan kost och sjukdomsaktivitet hos patienterna. Däremot såg man att magsmärtor var vanligare hos patienter med högre sjukdomsaktivitet och bland dem som konsumerade mer grönsaker. Mer än var fjärde patient med AS upplevde mer magbesvär av vissa livsmedel, främst grönsaker/frukt, mjölkprodukter, fet och mjölrik mat.
 
Inte heller biomarkörstudien kunde visa några tydliga samband mellan kost och sjukdomsaktivitet. Jämförelsen med registerdata, där 89 AS-patienter jämfördes med 356 personer från den övriga befolkningen i Västerbotten, visade inga signifikanta skillnader i kost, fysisk aktivitet och rökning. Däremot fanns tydligare samband mellan nivåerna av skadliga blodfetter och kosten hos patienterna jämfört med kontrollpersonerna.
 
Patienterna hade också signifikant lägre nivåer av kolesterol och triglycerider jämfört med den övrig befolkningen, vilket kan innebära att man underskattar risken för framtida hjärt-kärlsjukdom vid AS.
 
Bland de patienter som fick prova ett kosttillskott med omega-3-fetter minskade sjukdomsaktiviteten hos de nio som fullföljde studien med den högre dosen 4,55 gram/dag, men inte hos de nio som fick den lägre dosen 1,95 gram/dag.
 
De positiva effekterna av höga doser omega-3 som kosttillskott pekar på att en radikal förändring i kosten skulle kunna påverka sjukdomsaktiviteten.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
Frukt och grönsaker skyddar hjärta och kärl men bara marginellt mot cancer
Barn som bor med båda föräldrarna mår bättre
Smärtpatienter behöver få rätt behandling från start
Förlamad styr datorn med tanken

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »












© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap