sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Övervikt, vikt och hälsa och viktminskning
Sömn
Stress
Diabetes
Ny studie bekräftar hur diabetes typ 2 utvecklas
Protein inblandat i uppkomsten av diabetes typ 2
Styrketräning minskar risken för diabetes typ 2
Mat med lågt glykemiskt index minskar risken för diabetes
Stress ökar risken för diabetes hos män
Hormonet glukagon är självreglerande
Bra mat och regelbunden träning skjuter upp diabetes i flera år
Testa ditt blodsocker för att upptäcka nedsatt glukostolerans
Gener kan ligga bakom att diabetiker svarar sämre på fysisk aktivitet
Grönsaker skyddar foster mot diabetes
Visa alla
 
Cancer
Hjärt- och kärlhälsa
Tandhälsa
Barn & tonår
Strålning
Forskning
Sockerberoende
Porträtt
Spelberoende
Nikotin
Alkohol
Stroke
Miljö
Allergier
Mage & tarm
Hjärnan
Fibromyalgi, värk, smärta
Förkylning och influensa
Njursten

  Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-02-24
Diabetiker som skattar sin hälsa som god lever längre
Forskare vid Umeå universitet visar nu tillsammans med europeiska kolleger att diabetiker som själva bedömer sin hälsa som dålig i genomsnitt har kortare överlevnad än dem som skattar sin hälsa som god.
 
Diabetiker som skattar sin hälsa som god lever längre

Slutsatsen gäller även med hänsyn till kända riskfaktorer som förhöjt blodtryck, fetma, fysisk inaktivitet och annan sjuklighet.
 
Diabetes ökar risken för förtida död i bland annat hjärt-kärlsjukdom.
 
Genom att samla information om patienternas riskfaktorer försöker diabetesläkare få vägledning för att kunna bedöma vilka patienter som löper störst risk och därmed behöver mest stöd och behandling.
 
Nu verkar det alltså som om också patienternas egen skattning av sin hälsa har betydelse för deras prognos. I studien ingår 3 257 patienter med diabetes som följdes i upp till 14 år.
 
- Resultaten var samstämmiga i de länder som ingick: Sverige, Tyskland och Holland, säger Patrik Wennberg som genomfört studien i samarbete med Olov Rolandsson och en grupp av europeiska forskarkolleger.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
Fettrik kost sänkte blodsockret hos diabetiker
Därför riskerar diabetiker att amputera tår eller fot
Förlamad styr datorn med tanken
Ny metod kan testa allergi framkallande ämnen utan djurförsök

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »












© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap