sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Övervikt, vikt och hälsa och viktminskning
Sömn
Stress
Diabetes
Cancer
Hjärt- och kärlhälsa
Tandhälsa
Barn & tonår
Strålning
Forskning
Sockerberoende
Porträtt
Spelberoende
Nikotin
Alkohol
Stroke
Miljö
Allergier
Mage & tarm
Tarmfloran reglerar kolesterolet
Våra gener formar tarmfloran
Immunförsvaret påverkas av goda bakterier
Bukpatienter behandlas med antibiotika i onödan
Ulcerös kolit förvärras av stress
Olika tarmtyper och bakterier ger viktig information
Toahjälpen hjälper dig hitta närmaste toalett
Probiotika hjälper inte mot salmonella
Magmassage effektivt mot besvär med förstoppning och trög mage
Pepparmyntolja och psylliumfrö fungerar bäst mot IBS
Visa alla
 
Hjärnan
Fibromyalgi, värk, smärta
Förkylning och influensa
Njursten

  Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2010-03-19
Probiotika hjälper inte mot salmonella
Många turister som åker utomlands drabbas av diarré, som kan orsakas av bland annat salmonellabakterier. Probiotika lyfts ofta fram som lösningen på olika magproblem. Men det biter inte på salmonella. Det visar en avhandling från Sahlgrenska akademin.
 
Probiotika hjälper inte mot salmonella

I Sverige drabbas cirka fyratusen människor per år av infektion med salmonellabakterier. Av dessa har runt 85 procent blivit smittade utomlands.
 
Efter den akuta infektionen är det vanligt med långdragna magbesvär, exempelvis diarré, magsmärta, gasbildning och förstoppning.
 
- Antibiotika används vid svåra fall av salmonellainfektion, men bra behandling saknas både för den akuta diarrén och för de mer långdragna symtomen, säger Elisabet Lönnermark, läkare på Infektion vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och forskare på Sahlgrenska akademin.
 
Probiotika används idag på försök som behandling vid en rad olika tillstånd, men få studier har undersökt om probiotika har någon effekt på patienter med salmonellainfektion.
 
- Vi ville se om probiotika, i detta fall en mjölksyrebakterie, kunde användas som behandling för diarré hos patienter med salmonellainfektion, säger Elisabet Lönnermark.
 
I studien ingick 163 personer med salmonellainfektion, varav 90 procent hade blivit smittade utomlands. Hälften behandlades med den probiotiska mjölksyrebakterien och hälften fick skummjölkspulver.
 
Det visade sig att gruppen som fick probiotika inte hade mindre diarré och inte heller förkortades tiden för hur länge salmonellabakterierna fanns kvar i tarmen.
 
- Vi kunde se att de män som behandlades med den probiotiska bakterien fick mindre förstoppning än de som bara fick skummjölkspulver. Oavsett behandling mådde kvinnorna illa i större utsträckning och hade också mer långdragen diarré än männen, trots att de gjorde sig av med salmonellabakterierna något snabbare, säger Elisabet Lönnermark.
 
Hon konstaterar att det finns ett stort intresse hos allmänheten kring vilken betydelse tarmbakterierna har för vår hälsa och hur vi kan påverka dem genom att använda probiotika.
 
- Vilka bakterier vi har i tarmen verkar ha betydelse för vår hälsa, och probiotiska bakterier skulle kunna lindra och förebygga olika symptom, men det gäller att hitta rätt bakterie för det tillstånd man vill behandla, och kanske behöver flera bakterier kombineras. Dessutom verkar effekterna kunna skilja sig åt mellan kvinnor och män, säger Elisabet Lönnermark.
 
Fakta:
PROBIOTIKA
Probiotika är levande mikroorganismer, exempelvis olika mjölksyrabakterier och jästsvampar som har en positiv inverkan på vår hälsa.
 
Vanligaste formen är laktobaciller och bifidobakterier. Utifrån de studier som finns på området kan probiotika ibland minska diarré orsakad av virus eller av antibiotika.
 
De kan även ha en viss dämpande effekt vid inflammatorisk tarmsjukdom och lindra förstoppning. Probiotika kan intas som tabletter eller som yoghurt och fruktdrycker där organismerna tillsatts i efterhand.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
7/10/2011 6:46:03 PM - QzyNBzTihAJwPwg
cmPyQGAtoJGBRDZoAR
Hey, youÂ’re the goto expert. Thanks for hagnnig out here.
 
7/9/2011 8:04:39 PM - JUFXQySywLl
DbyCKxiXClW
Was totally stuck until I read this, now back up and riunnng.
 
7/7/2011 7:52:02 PM - NPhWRrNGRINHAZbGSF
gWsNZZRXJ
TYVM you've solved all my porbmels
 
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
För mycket fett ökar risken för diabetes
Mättat fett kan kopplas till sjukdom
Det är genernas fel
Barn som bor med båda föräldrarna mår bättre

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »












© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap