| Skribent: Tina Fallgren |
A B C |
|
 |
| E-vitamin kan motverka ALS |
| En ny studie visar att de som regelbundet får i sig E-vitamin via kosttillskott kan löpa en lägre risk att utveckla den neurologiska sjukdomen ALS. Men enligt forskarna är det för tidigt att dra några slutsatser. |
| |
| Viss forskning pekar på att människor med högre intag av E-vitamin löper mindre risk att drabbas av ALS. Vitamin E är en cellskyddande antioxidant och det man har sett är att den kan fördröja uppkomsten av symtom hos möss att utveckla ALS-liknande tillstånd. ALS, Amyotrofisk lateralskleros, är en ganska ovanlig sjukdom som innebär att man blir förlamad. Det som händer är att nervceller som styr rörelser, från hjärnbark till ryggmärg och vidare till muskeln, dör. På detta sätt blir man förlamad, andningsmuskulaturen drabbas och man är i stort behov av hjälp. Tidiga symptom kan vara svaghet i en fot, ett ben, en arm eller en hand, att man sluddrar när man talar samt svårighet att svälja. Förlamningarna drabbar 4-6 personer per 100 000 invånare och sker successivt. Kombinerade resultat från fler studierFör att få fram bra forskning på vad som leder till ALS krävs att forskarna kan studera en stor grupp människor för att på så sätt utreda om det är vissa val av livsstil som kan påverka att man drabbas av sjukdomen. Men detta är givetvis svårt eftersom ALS är ovanligt. Så för att genomföra den här nya studien och ha möjlighet att uppnå resultat har forskare vid Harvards universitet kombinerat resultat från fem stora forskningsprojekt i USA som tillsammans innefattar mer än en miljon vuxna människor. Det var alltså då man fann en möjlig koppling mellan E-vitamin och ALS. Regelbundna kosttillskott av E-vitaminDe testpersoner som fick i sig E-vitamin genom kosttillskott regelbundet i minst fem års tid hade en tredjedel lägre risk att utveckla sjukdomen, jämfört med en person som inte åt något kosttillskott alls. Enligt forskarna är det för tidigt att gå ut med rekommendationer att regelbundet äta E- vitamin för att förebygga att drabbas av sjukdomen. Problematiken med forskningen är att den inte visar om vitaminen enskilt påverkade. För att dra den typen av slutsats krävs att forskarna även tittar på och värderar in olika faktorer i personernas livsstilar, såsom vikt, rökning, olika dieter och hur mycket personen motionerar. Av alla testpersoner på över en miljon var det totalt 805 personer som senare utvecklade diagnosen ALS. Och för de som hade tagit kosttillskotten under minst fem regelbundet var det bara 18 stycken som hade utvecklat sjukdomen. Bland de som hade ätit vitaminer kortare tid än fem år var siffran ändå låg, 19 st. Men enligt forskarna själva så krävs det fler studier för att dra någon slutsats kring kopplingen mellan E-vitamin och ALS. |
| |
| Fakta: |
| Här finns E-vitamin: Vi får i oss E-vitamin från frön och vegetabiliska oljor, margarin, vetegroddar, gröna bladväxter, avokado, fullkornsprodukter, ägg och mjölk. Livsmedelsverkets rekommendationer för E-vitamin är 8 mg för kvinnor och 10 för män. |
| |
| Läs mer om E-vitamin och hälsan: |
| Höga E-vitaminnivåer i blodet kopplas till minskad risk för Alzheimers>> |
| |
| |
| Kommentarer på denna artikel |
| |
| Inga kommentarer har skrivits än |
| Kommentera denna artikel |
|
|
| |