sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund




Aktuellt
Övervikt, vikt och hälsa och viktminskning
Sömn
Stress
Diabetes
Cancer
Hjärt- och kärlhälsa
Hjärtsjuka rör sig för lite
Miljögifter påverkar hjärtat
Energidryck stör hjärtats rytm och ökar blodtrycket
Bättre lungfunktion med andningsövningar
Smarta kläder kan övervaka hjärtat
Fettsnål diet kan minska mättnadshormon som ökar risken för sjukdomar
Snabb vård viktigt vid hjärtinfarkt
Växtsteroler i maten minskar risken för hjärtinfarkt
Frukt och grönsaker minskar risken för hjärtinfarkt hos kvinnor
Högt blodtryck orsakas av gener
Visa alla
 
Tandhälsa
Barn & tonår
Strålning
Forskning
Sockerberoende
Spelberoende
Nikotin
Alkohol
Porträtt
Stroke
Miljö
Allergier
Mage & tarm
Hjärnan
Fibromyalgi, värk, smärta
Förkylning och influensa
Njursten

Skribent: Carina Andersson Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-08-31
Socker ger sämre blodfetter och ökad risk för hjärt- kärlsjukdom
En svensk studie visar att personer som äter mycket socker har sämre blodfetter och kan löpa ökad risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdom.
 
Socker ger sämre blodfetter och ökad risk för hjärt- kärlsjukdom

I studien har kostvanor och nivåer av olika sorters blodfetter, så kallade blodfettsprofiler, kartlagts hos 4 300 friska personer.
 
Forskarna har undersökt partiklar av vad som brukar kallas ”det onda kolesterolet”, LDL. Ju mindre LDL-partiklarna är, desto skadligare är de, visar studien.
 
De större LDL-partiklarna tycks däremot inte påverka risken för hjärt-kärlsjukdom.
 
Forskarna kom fram till att personer med en skadlig blodfettsprofil äter mer socker än andra. Däremot såg man inte att andra typer av kolhydrater eller fett har betydelse för blodfettsprofilen.
 
– Forskningsresultaten tyder på att socker kan orsaka åderförfettning och leda till hjärt-kärlsjukdom. Vår forskning ger ytterligare stöd för att det är bra att dra ner på sockret, säger näringsforskaren Emily Sonestedt, doktor i medicinsk vetenskap vid Lunds universitet.
 
Studien, som baseras på material ur Malmö Kost Cancer-studien, stödjer dessutom de redan kända rönen att ”det goda kolesterolet”, HDL, påverkas gynnsamt av att dricka måttliga mängder alkohol.
 
Emily Sonestedts forskningsteam fortsätter att forska kring olika orsakssamband, exempelvis huruvida det är sockerintaget som leder till en mer skadlig blodfettsprofil och hur människors olika arvsanlag kan spela roll för forskningsresultaten.
 
Fakta:
Vad är en skadlig blodfettsprofil?
 
Enligt studien finns en skadlig profil av blodfetter som leder till ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar. Hög risk för åderförfettning löper de som har:
 
- Låg nivå av ”det goda kolesterolet” HDL.
- Hög nivå av triglycerider (fett i blodet).
- Hög nivå av små och mellanstora partiklar av ”det onda kolesterolet” LDL.
 
Källa: Hjärt-Lungfonden
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
Barn som bor med båda föräldrarna mår bättre
Smärtpatienter behöver få rätt behandling från start
Unga män vanliga hjälpsökare för spelproblem
Det är genernas fel

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »












© Copyright 2013 sund.nu | Om cookies | Sitemap