Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2/22/2013

För lite sömn gör att du äter mer

Ny forskning från Uppsala universitet visar att personer som utsatts för sömnbrist väljer större portioner av energirika mellanmål och måltider än de gör efter en natts normal sömn.
 
För lite sömn gör att du äter mer

Fotograf: P-O Bergström

Forskarna vid Uppsala universitet har tidigare visat att en enstaka natt av sömnbrist hos unga normalviktiga män ökar aktiveringen av en hjärnregion som är kopplad till önskan att äta mat.
I en ny studien har forskarna undersökt om personer som sovit för lite väljer större portionsstorlekar av energirika mellanmål och måltider under buffetliknande förhållanden.
 
Forskarna lät 16 normalviktiga män välja deras önskvärda portionsstorlek av sju olika maträtter och sex olika mellanmål, först i hungrigt och därefter i mätt tillstånd.
 
I ett av de två försöken hade deltagarna inte sovit alls, medan de i det andra försöket hade fått ungefär åtta timmars sömn.
 
Forskarna såg att efter en enskild natt utan någon sömn, valde dessa män större portionsstorlekar av mat med högt kaloriinnehåll. Det som var intressant var att de gjorde detta både före och efter en frukost, vilket antyder att sömnbrist ökar födointag oavsett hur mätt man är.
 
I och med att sömnbrist är ett växande problem i dagens samhälle, kan våra resultat möjligen förklara varför dåliga sömnvanor kan påverka risken för att i det långa loppet gå upp i vikt.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel