Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-06-12

Förebygg cancer med dessa råd

Cancer är en sjukdom som skrämmer många. Den medicinska utvecklingen har gått framåt och idag är det många som överlever sjukdomen. Men det finns en hel del vi kan göra för att minska risken att ens få cancer.
 
Förebygg cancer med dessa råd
Ungefär var tionde minut drabbas någon i Sverige av cancer. Genom att följa nedanstående råd kan du minska risken att drabbas.
 
  • Var aktiv
    Se till att röra dig så mycket som möjligt under dagen. Undvik att sitta still för länge. Försök att ställa dig upp och rör dig minst två gånger under en timmes stillasittande. Se till att anstränga dig genom motion eller raska promenader 30- 60 minuter per dag. Om du inte har ett fysiskt aktivt arbete bör du lägga till 30 minuter per dag. Genom att cykla eller gå till och från jobbet når du enklare målet.
     
    Inaktivitet och för mycket stillasittande ökar risken för cancer i bröst, tarmar och livmoder.
     
  • Begränsa intaget av skräpmat
    Undvik livsmedel med transfett, för mycket salt och socker. Exempel på skräpmat är läsk, saft, bakverk, glass, snabbmat, snacks och friterad mat. Begränsa även intaget av juice till 1-2 glas per dag på grund av sockermängden. Undvik energitäta livsmedel som ger mer än 225 kcal per 100 gram.
     
    För mycket salt ökar risken för cancer i magsäcken. Normalt intag ligger på 1 tsk per dag. Socker och skräpmat ökar risken för övervikt som i sin tur ökar risken för cancer.
     
  • Håll normal vikt
    Behåll en normal kroppsvikt genom livet. Om du är överviktig bör du gå ner i vikt. Anledningen till att övervikt ökar risken för cancer är att fettvävnaden producerar höga halter av hormoner som östrogen och insulin.
     
    En normal vikt enligt dessa rekommendationer utgår från BMI. BMI är ett verktyg för att se förhållandet mellan vikt och längd och utifrån dessa mått kan man jämföra olika personer och befolkningar. Normalvikt enligt BMI är mellan 21-23. Om du är väldigt muskulös så är BMI inte ett rättvisande mått.
     
    Övervikt ökar risken för cancer i bröst, tarmar, njure, livmoder, bukspottkörtel och äggstockar.
     
  • Ät vegetabiliska livsmedel
    Ät mer grönsaker, frukt, bär, baljväxter och obearbetade spannmål som helt vete, korn och liknande. Ersätt vitt ris och vit pasta med fullkornsprodukter som råris, bulgur, quinoa och bröd med hela korn. Välj grönsaker, frukt och bär med olika färger och variera ditt intag.
     
    Grönsaker, frukt, bär, fullkorn och baljväxter skyddar mot bland annat cancer i mun, mage och tarmar.
     
  • Begränsa intaget av rött kött
    Begränsa intaget av rött kött till max 500 gram per vecka och undvik charkuteriprodukter som bacon, korv och skinka.
     
    Rött kött och charkuteriprodukter ökar risken för tjocktarm- och ändtarmscancer.
     
  • Begränsa intaget av alkohol
    Alkohol bör begränsas till max 1 glas för kvinnor och 2 glas för män per tillfälle. Om du dricker alkohol varje dag bör du införa minst två alkoholfria dagar.
     
    Alkohol ökar risken för cancer i bröst, mun, svalg, lever och tarmar.
     
  • Undvik rökning och snus
    Omkring 70 procent av all luncgcancer härrör från rökning eller passiv rökning.
     
    Rökning ökar risken för lungcancer, cancer i matstrupe, mun, svalg, njure, urinblåsa, bukspottkörtel, mage och livmoder.
     
    Tuggtobak och snus ökar risken för cancer i mun, svalg och bukspottkörteln.
     
  • Undvik miljöföroreningar
    Miljöföroreningar utsätts vi för genom till exempel kemikalier i miljön, dricksvatten, föroreningar och bekämpningsmedel. Genom att undvika damm, paraffinljus, doftljus och doftfräschörer kan du förbättra din inomhusmiljö. Vädra ofta och se till att ha bra ventilation.
     
  • Sola med måtta
    Kopplingen mellan solning och hudcancer är lika stark som sambandet mellan rökning och lungcancer. Att sola med måtta innebär att man undviker att bränna sig genom att uppsöka skugga, använda solkrämer, skydda sig med kläder eller att helt enkelt undvika solen mellan kl 11-15. För att kroppen ska tillgodogöra sig D-vitamin behöver vi vistas i solen cirka en kvart per dag.
     
    För mycket sol, även i solarium, ökar risken för hudcancer. Det är särskilt viktigt att barn inte bränner sig i solen.
     
     
    Källor: WHO, World Cancer research fund, American Institute for cancer research
  •  
    Fakta:
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel