Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-08-24

Träning ger bättre hjärnfunktion

I boken "Hjärnstark" får vi lära oss hur vi ska träna för att stärka hjärnan.
 
Träning ger bättre hjärnfunktion
Soffliggande kan få oss att tänka sämre och långsammare. I en amerikansk studie som beskrivs i boken framgår att de som var inaktiva hade sämre minne och koncentrationsförmåga än de som aktiva.
 
Effekterna för hälsan när det gäller motion är numera väldokumenterade. Genom motion lindras stress, vi kan koncentrera oss bättre och känner oss mer tillfredsställda i humöret. Andra fördelar med motion är bättre minne och mer fokus.
 
Nedan är en beskrivning av hur du tränar effektivast för hjärnan.
 
- Varje steg räknas
Det är alltså bättre att röra sig i 30 minuter än 5 minuter, men 5 minuter är bättre än inte alls.
 
- Välj något roligt
Se till att du väljer en aktivitet som du gillar och fortsätter med, eller prova något nytt när du tröttnat på en aktivitet.
 
- Löpning bäst
Det allra bästa för hjärnan är löpning tre gånger i veckan i 45 minuter varje gång.
 
- Konditionsträning före styrka
När det gäller effekt på hjärnan så är det konditionsträning som gäller. Styrketräning ger också effekt men konditionsträning ger bäst effekt.
 
- Var uthållig
Det kan ta ett tag innan du märker effekter på hjärnan, så var uthållig och lägg inte av. En enda löprunda ger mer blod till hjärnan men att bilda nya hjärnceller, bygga nya blodkärl och stärka kopplingarna tar längre tid. Det kan ta flera månader - så ge inte upp!
 
 
Källa: Hjärnstark, hur motion och träning stärker din hjärna, Anders Hansen, Fitnessförlageet
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel