Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-11-27

Havre är bra för hud och hälsa

Havre är mest känd för att ha en gynnsam effekt på kolesterolnivån, men det har många fler hälsofördelar. Här berättar vi varför havre är bra.
 
Havre är bra för hud och hälsa

Fotograf: Saltå kvarn

Det finns en mängd studier sedan flera år tillbaka som visat att havre har en positiv effekt på kolesterolet. Havre sänker både blodkolesterol och det sämre kolesterolet, LDL, utan att påverka det goda kolesterolet, HDL.
 
Genom studier har man kommit fram till att det är den vattenlösliga fibern betaglukan som bidrar till den goda påverkan på kolesterolet. Förklaringen är enkelt uttryckt att betaglukan rensar blodet från kolesterol genom att suga åt sig det dåliga kolesterolet och för det med sig ut ur kroppen.
 
För att tillgodogöra sig hälsoeffekterna på kolesterolet bör man äta minst 40-50 gram per dag. Ännu bättre effekt får man genom att äta 150 gram per dag.
 
Här listar vi fler ingredienser i havre som är bra för oss:
 
Zink
Zink kan dämpa och läka inflammationer. Zink är bra för muskler, hud och skelettet där det också lagras. Zink behövs för normal hormonproduktion och som skydd mot fria radikaler. Zink behövs även för en optimal i omsättningen av kolhydrater och protein i kroppen. Om du äter 100 g havregryn får du i dig ungefär hälften av dagsbehovet av zink.
 
Tryptofan
Havre innehåller höga halter av tryptofan och tillsammans med kolhydraterna i havre så optimeras upptaget av tryptofan i hjärnan. Tryptofan bidrar till att vi mår bättre och sover bättre. Kroppen kan inte själv tillverka tryptofan utan vi behöver få i oss det genom kosten.
 
Tryptofan bidrar till en lugnande och avslappnande effekt som ger mindre irritation och nedstämdhet. Hjälper även till att reglera aptiten och ger ökad koncentrationsförmåga.
 
Fiber
Havregryn innehåller som vi nämnde ovan gott om fibrer. De har även en mild laxerande effekt och stimulerar matsmältningen samt bidrar till en bra tarmflora. De lösliga fiberna påverkar även blodtrycket positivt. Fibrerna och de sammansatta kolhydraterna hjälper också till att reglera blodsockret vilket är en fördel för diabetiker. Fiberinnehållet är även gynnsamt för mättnadskänslan.
 
Biotin, B7
Havre innehåller biotin som har stor betydelse för huden. Biotin bildas naturligt i tarmen men finns även i havre. Vid intag av antibiotika kan brist på biotin uppstå. Biotin behövs också för immunförsvaret och cellerna.
 
Fosfor
Havregryn innehåller 70 procent fosfor. Fosfor bidrar till att hålla skelett, tänder, celler och DNA friska. Fosfor hjälper även till att reglera kroppens PH-värde.
 
Lignaner
Lignaner är en sorts fytokemikalie som anses ge skydd mot åderförkalkning. Havre innehåller gott om växtlignaner som även anses skydda mot bröstcancer och andra hormonberoende cancersorter samt hjärt- och kärlsjukdom. I en dansk studie fann man att kvinnor som åt mest fullkorn hade betydligt högre nivåer av skyddande lignaner än de som åt lite eller ingen fullkorn alls.
 
Magnesium
Det finns gott om magnesium i havre. Magnesium behövs för enzymers funktion, cellmembranen, ämnesomsättningen och kalium/natrium balansen i kroppen. Magnesium anses även ha en lugnande effekt på nerver och behövs för våra muskler.
 
Tiamin, B1
B1 är liksom övriga B-vitaminer vattenlöslig. Man hittar ungefär hälften av B1 i skelettet och resten i hjärta, lever, njurar och hjärnan. Vitaminet behövs för ämnesomsättning, nervsystemet, blodet, vävnader och en normal hjärnfunktion.
 
Aventramid
Aventramid är en polyfenol som finns i havre. Den har i studier visat sig motverka att lipoproteiner i blodet härsknar och fastnar i blodkärlen. Det gör att blodkärlen hålls rena och öppna.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel