Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-03-12

Medelhavsdiet ger bättre humör

En spansk studie visar att personer som följt Medelhavsdieten löper mindre risk att utveckla depression. Medelhavsdieten består av grönsaker, frukt, nötter, fullkorn och fisk.
 
Medelhavsdiet ger bättre humör
De spanska forskarna ville se om finns belägg för att kost som vanligen äts i Medelhavsregionen kan ge skydd mot depression. Enligt statistik är förekomsten av depressioner vid Medelhavet lägre än i nordeuropeiska länder.
 
Tidigare forskning har visat att enkelomättade fettsyror i olivolja kan vara förenad med en lägre risk för svåra depressiva symtom. Olivolja används flitigt i Medelhavsdieten.
 
Medelhavsdietens nio komponenter
I studien ingick 10.094 friska spanska medborgare som följdes under sex år.
 
Deltagarna fick rapportera sitt kostintag genom frekventa frågeformulär och delades in i grupper efter sitt kostintag.
 
Medelhavsdieten bygger på följande nio komponenter:
- Hög andel enkelomättat fett i förhållande till mättat fett
- Måttligt intag av alkohol
- Måttligt intag av mejeriprodukter
- Lågt intag av kött
- Högt intag av grönsaker
- Högt intag av frukt
- Högt intag av nötter
- Högt intag av fisk
- Högt intag av spannmål, främst från fullkorn
 
30 procent lägre risk för depression
Efter nästan 4,5 års uppföljning hade 480 nya fall av depression identifierats. Man såg att de som ätit enligt Medelhavsdieten löpte mer än 30 procent mindre risk att drabbas av depression än de som ätit annan kost.
 
Forskarna menar att Medelhavsdieten kan förbättra funktionen i blodkärl, hämma inflammation, minska risken för hjärtsjukdomar och reparera syre-relaterade cellskador, vilket kan minska risken för att utveckla depression.
 
Enligt forskarna är det viktigaste de övergripande kostvanorna, inte effekten av enstaka livsmedel.
 
Man tror att det är kombinationen av en tillräcklig mängd omega 3- fett tillsammans med naturligt omättat fett och antioxidanter från olivolja och nötter, flavonoider och fytokemikalier från frukt och grönsaker samt stora mängder naturliga folater och andra B-vitaminer i kostvanorna kring Medelhavet som ger ett rimligt skydd mot depression.
 
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel