Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-03-09

Supernyttiga livsmedel som är dokumenterat bra för din hälsa

Om du vill förbättra din hälsa med både näring och minskad risk för folksjukdomar, så har vi tips på vad du ska handla.
 
Supernyttiga livsmedel som är dokumenterat bra för din hälsa
Här listar vi supernyttiga livsmedel som i studier visat sig kunna skydda mot vanliga folksjukdomar.
 
  • Korn:
    11 kliniska studier som spänner över nästan 20 år visar att en ökad konsumtion av korn-produkter kan sänka total- och LDL-kolesterol.
     
  • Quinoa och bovete
    Forskning tyder på att frön och groddar från både quinoa och bovete utgör rika källor till polyfenol-föreningar.
     
  • Fullkornsris och råris
    Genom att byta vanligt vitt ris mot råris eller fullkornsris kan du minska risken för typ 2 diabetes.
     
  • Råg
    Råg ger förbättrad glykemisk profil genom att stbilisdera blodsockret. Ät till exempel rågbröd till frukost så minskar din hunger både före och efter lunch.
     
  • Mandel:
    En näve mandlar per dag ger positiva effekter på hjärthälsan. Du riskerar inte heller att gå upp vikt. Studier har visat att mandelns fibrer kan förhindra fettet i mandlarna från att absorberas i kroppen.
     
  • Hasselnötter:
    Forskning visar att det är bäst att äta hela hasselnötter eftersom många av dess antioxidanter finns i det tunna innerskalet på hasselnöterna.
     
  • Pekannötter:
    En färsk studie från 2010 visar att E-vitamin i pekannötter kan ge neurologiskt skydd genom att fördröja åldrande i hjärnans motoriska funktioner.
     
  • Pistaschnötter:
    Pistaschnötter har anti-inflammatoriska egenskaper enligt en färsk studie.
     
  • Valnötter:
    En valnöt-berikad kost kan minska risken för hjärt-kärlsjukdom, särskilt hos personer med typ 2-diabetes.
     
  • Svarta hallon:
    En studie från 2010 visade att svarta hallon var mycket effektiva för att förhindra tumörutveckling hos möss.
     
  • Blåbär:
    Genom att dricka blåbärs-smoothies dagligen kunde en grupp överviktiga få förbättrad insulinkänslighet på sex veckor.
     
  • Broccoli och blomkål:
    Ett stort intag av broccoli och blomkål kan vara förenat med minskad risk för aggressiv prostatacancer.
     
  • Granatäpplen:
    Studier har visat att granatäpple är bra mot prostatacancer samt hjärtsjukdomar.
     
  • Tomater:
    En sex-veckors studie fann att personer med högt blodtryck som konsumerade två portioner konserverade tomater dagligen fick en signifikant sänkning av blodtrycket.
     
     
    Källa: Food Technology Magazine
     
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel