Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-02-02

Förkylning - så skyddar du dig

Här får du tips om hur du kan skydda dig mot förkylning.
 
Förkylning - så skyddar du dig
När förkylningen väl slagit till finns inte mycket att göra mer än att vila och få i dig näringsrik föda. Sedan är det bara att vänta ut förkylningen.
 
Eftersom det finns mer än hundra olika förkylningsvirus, så är risken stor att man drabbas. Men det finns lite du kan göra för att minska risken att drabbas.
 
  • Tvätta händerna
    Tvätta händerna ordentligt efter att du tagit i pengar, hissknappar, dörrhandtag och liknande på allmänna platser.
     
  • Håll avstånd
    Håll avstånd till de som är förkylda och undvik att ta i hand.
     
  • Sov
    Se till att få ordentligt med sömn. Det stärker immunförsvaret och minskar därmed risken för förkylningar. Sju till åtta timmars sömn är lagom.
     
  • Träna
    Träning stärker immunförsvaret och ökar motståndskraften. Var aktiv i vardagen och kör 2-3 motionspass i veckan.
     
  • Ät nyttigt
    Öka intaget av frukt och grönt och minska intaget av godis, läsk, snacks och fikabröd. Ät varierat och få i dig probiotika. Probiotika ökar kroppens naturliga skydd mot bakterier och virus så se till att få i dig lite varje dag. Probiotika finns i mjölksyrade grönsaker, fil och yoghurt.
     
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel