Skribent: Annethe Åhrberg
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2014-06-10
Uppdaterad: 2015-10-19

Grönsaker och frukt ger en frisk och fräsch hud

Forskning visar att huden verkar mer attraktiv och får finare glöd av att äta fem grönsaker och frukter per dag.
 
Grönsaker och frukt ger en frisk och fräsch hud
Forskare vid St Andrews University har undersökt hur karotenoider, ett orange-rött pigment som finns i frukt och grönsaker, påverkar vår hudfärg.
 
Forskarna menar att dom flesta inte är motiverade att äta mer frukt och grönsaker. Nu hoppas man öka intresset för frukt och grönt eftersom det även påverkar vårt utseende så pass snabbt.
 
Genom att lägga till två portioner frukt och grönsaker per dag såg man en stor skillnad i hudfärgen hos testpersonerna på bara sex veckor.
 
Gulare nyans på sex veckor
I studien ingick 35 studenter som följdes under sex veckors tid. Forskarna utförde löpande mätningar av hur frukt och grönsaker gav förändringar i hudfärgen.
 
De studenter som förbättrade sin kost fick en gyllene hudton, medan de som inte förbättrade sin kost fick en blekare ton.
 
Enligt forskarna fick de som åt mer frukt och grönsaker en gyllene hudton som gjorde att de såg friskare och mer attraktiva ut.
 
Fakta:
Här finns karotenoiderna:
 
Främst finns karotenoiderna i frukt, bär och grönsaker med gul och orange färg.
 
- Morötter
- Sötpotatis
- Gul squash
- Gul och orange paprika
- Gula och orange tomater
- Mandariner
- Apelsiner
- Mango
- Aprikoser
- Gul kiwi
- Majs
- Papaya
- Havtorn
- Hjortron
- Citron
- Pumpa
- Cantalopue melon
 
Men det finns även karotenoider i gröna bladgrönsaker. Det syns däremot inte att de tillhör karotenoiderna eftersom klorofyll ger dem en intensiv grön färg istället för en orange-gul.
 
Exempel på gröna bladgrönsaker är:
- Spenat
- Mangold
- Romansallat
- Machesallat
- Grönkål
- Persilja
- Gräslök
- Broccoli
 
Läs mer om grönsaker, frukt och bär:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel