Skribent: Tina Fallgren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-09-13

Sesamolja ger fin hy

Sesamolja anses kunna göra huden smidigare, glansigare och mer åtstramande samtidigt som den anses kunna lindra fotsvamp och är antiinflammatorisk. I alla fall om man ska tro på den indiska ayurvedaläran.
 
Sesamolja ger fin hy
Sesamolja är en olja som utvinns ur sesamfrön och oftast används inom matlagning som smaksättare, men inom ayurveda används den även till massage och hudvård.
 
Att ägna lite tid varje dag åt att massera kroppen med just sesamolja anses ge många positiva effekter för vår hälsa enligt den indiska läran.
 
Ayurveda
På den ayurvediska butiken Veda Lila rekommenderar man regelbunden massage med sesamolja för alla hälsosamma effekter. De anser att massage med sesamolja renar, balanserar lymfsystemet och det endokrina systemet samt smörjer, mjukar upp muskler, vävnader och leder. De anser också att oljan gör huden lysande och ungdomlig. Sesamolja är den bästa oljan på grund av sin förmåga att tränga in i huden och rekommenderas generellt till alla kroppskonstitutioner.
 
Inom ayurveda finns det tre kroppskonstitutioner, så kallade doshor vata, kapha och pitta. Dessa tre står för olika egenskaper.
 
Ayurveda, en tusenårig indisk lära, utgår från att vi alla är unika med en egen uppsättning av dessa konstitutioner, där en eller två dominerar. Men detta varierar både under dagen efter klockan, under året med årstiderna och under livet med alla dess skiftningar och peroder.
 
Målet är att hela tiden hitta en en livsstil med mat, motion, jobb, relationer och allt annat som ryms i livet som får just dig att hitta din balans.
 
Nyttan med sesamolja
Sesamoljan är bra oavsett om du är en vatha, kapha eller pitta. Den har använts under tusentals år i Indien på gund av sina läkande effekter.
 
Enligt ayurvedaläran är sesamolja utmärkt eftersom den är naturligt antibakteriell mot vanliga hudpatogener, till exempel stafylokocker och streptokocker samt mot vanlig hudsvamp, till exempel fotsvamp. Den är även naturligt antiviral och antiinflammatorisk.
 
Andra områden som sesamolja anses lindra eller råda bot på är psoriasis, torr hårbotten, irriterad hud, läker och skyddar sår, hudutslag hos tonåringar och reglerar porernas utvidgning.
 
Ruthi Ljungsberg på Veda Lila använder själv sesamolja regelbundet, runt tre gånger i veckan, och rekommenderar den starkt. När hon väntade sina barn smörjde hon in sig nästan dagligen med sesamolja och hon blev väldigt nöjd över resultaten.
 
- Resultaten var fantastiska med den fysiska känslan och känslan att huden blev mer stram, jag hade inga spår av bristningar.
 
Hur ofta bör man då massera sig med sesamolja?
 
- Man kan massera sig dagligen. Genom det får man en föryngrande effekt av sesamoljans många kvaliter och man utstrålar av lugn och vitalitet. Huden blir stram och lysande, säger hon.
 
Vid torr eller irriterad hårbotten rekommenderar Ruthi att smörja in hårbotten med sesamolja. Men det kluriga är ju sedan att få ur oljan ur håret.
 
- Det är bara att shamponera som vanligt, kanske med en extra gång beroende på mängd olja. Det allra bästa är att använda ett örtschampo och undvika syntetiskt schampo, säger hon.
 
Fakta:
Så gör du ayurvedisk oljemassage hemma
 
1. Innan du börjar massagen ska oljan värmas till kroppstemperatur eller varmare. Börja massera huvudet. Doppa fingertopparna i oljan och massera in oljan i hårbotten. Under hela massagen använder du så mycket som möjligt av hela handflatan och inte endast fingertopparna. Eftersom huvudet är en av de viktigaste kroppsdelarna att massera, så använ gärna lite mer tid där än för de andra delarna.
 
2. Smörj försiktigt in ansiktet och ytteröronen. Massera med hela handflatan där det går. Ansikte och hals masserar du försiktigt. Inte så kraftigt som på övriga kroppsdelar.
 
3. Sedan går du vidare till hals, nacke och övre delen av ryggraden. Massera med öppna händer och lätta rörelser.
 
4. Det är bra om du först applicerar oljan på alla kroppsdelar och sedan börjar om uppifrån och masserar. På så vis hinner oljan ligga på huden längre tid.
 
5. Fortsätt med armarna. Massera med fram- och återgående rörelser längs med de långa musklerna och med cirklande rörelser över lederna.
 
6. Gå vidare till bröstet och buken. Över hjärtat masserar du med lätta cirkelformade rö relser. Massera buken medsols från nedre högra sidan, uppåt, till nedre vänstra sidan.
 
7. Massera alla delar av rygg och ryggrad så långt du når.
 
8. Fortsätt med benen. Massera med fram- och återgående rörelser längs med de stora musklerna och med cirklande rörelser över lederna
 
9. Sist masserar du fötterna. Precis som huvudet anses fötterna vara en av de viktigaste kroppsdelarna att massera. Använd gärna lite mer tid för fötterna. Massera fotsulorna med hela handflatan
 
10. Avsluta med ett varmt bad eller dusch.
 
 
Läs mer om ayurveda
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel