Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-05-26

Öka livslängden med motion

Genom regelbunden träning kan du öka din livslängd oavsett om du är normal- eller överviktig.
 
Öka livslängden med motion
En stor studie med mer än 632.000 deltagare visar att motion ökar livslängden.
 
Forskarna såg att motion kan öka livslängden med i snitt 3,5 år extra om man motionerar regelbundet. Genom att öka intensiteten eller genom att gå en rask promenad på en timme om dagen ger 4,2 år extra.
 
Även för kraftigt överviktiga - de med ett BMI över 35 - som tränar cirka 2,5 timme i veckan på måttlig nivå eller 75 minuter på intensiv nivå kan öka sin medellivslängd jämfört med en normalviktig stillasittande person.
 
Flera tidigare studier har visat att att motion är bra för oss och ger längre livslängd. Men denna studie visar att det är viktigt även för normalviktiga att ta tag i motionen för att inte minska sin livslängd.
 
Studien ger också tydliga bevis för att motion kan täcka upp för en del av den förlust av livslängd som till exempel rökning eller sjukdomar som cancer eller hjärtsjukdomar ger. Lite till måttlig motion kan ge rökare 2,5 år extra och 5,3 år för cancer- och hjärtsjuka. Vid måttlig till intensiv träning kan livslängden utökas ytterliggare.
 
Forskarna såg att så lite som 10 minuters daglig promenad räckte för att utvidga sin livslängd. Den rekommenderade träningsdosen var minst 2,5 timmes måttligt intensiv träning, eller 1,25 timmars intensiv träning, per vecka. Detta gav i snitt 3,5 års utökad livslängd.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel