Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-07-07

Minska fettet med konditionsträning

En stor amerikansk studie visar att konditionsträning är bästa sättet att förbränna fett. Studien jämförde styrketräning med konditionsträning och en kombination av båda.
 
Minska fettet med konditionsträning
Studien är den största i sitt slag och forskarna analyserade förändringar i kroppssammansättningen hos mer än 100 överviktiga eller feta som fullföljde studien.
 
Deltagarna delades in i tre grupper varav en grupp fick träna styrketräning, en annan grupp fick träna konditionsträning och den tredje gruppen fick träna en kombination av kondition och styrka.
 
Träningspassen övervakades noga och kroppssammansättningen analyserades för att kunna bestämma effektiviteten av varje övning.
 
Forskarna kom fram till att de som tränade konditionsträning tappade mer vikt än de som tränade styrketräning. Styrketräningsgruppen fick istället en viktökning eftersom de ökade sin muskelmassa.
 
Konditionsträningsgruppen var också mest effektiv när det gällde att förbränna kroppsfett. De tränade i snitt 133 minuter per vecka och tappade mer fett än gruppen som tränade styrketräning i 180 minuter per vecka.
 
Kombinationsgruppen som tränade både styrka och kondition fick ett blandat resultat. De tappade både vikt och kroppsfett, men inte lika mycket som de som enbart tränade kondition, trots att de tränade fler timmar per vecka. Däremot minskade de sitt midjemått mest.
 
Forskarnas slutsats är att träning bör rekommenderas utifrån individen. För äldre personer kan styrketräning vara en bra rekommendation eftersom muskelmassan successivt minskar med ökad ålder om man inte tränar musklerna regelbundet. Däremot kan konditionsträning passa bättre för yngre överviktiga. Forskarna menar att det inte är fel att träna styrketräning även för yngre, men det är inte den bästa träningsformen om man vill gå ner i vikt och förlora kroppsfett.
 
 
Källa: Duke Medicine
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel