Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-12-27

Sikta på sju om dagen

En engelsk studie visar att det inte räcker med fem om dagen för att minska risken att dö i förtid. Sju om dagen däremot minskade risken med 42 procent.
 
Sikta på sju om dagen
Den aktuella studien pågick under 8 år och mer än 65.000 personer deltog.
 
I snitt åt deltagarna 3,8 portioner frukt och grönsaker. Forskarna fann ett samband mellan risken att dö i förtid och intag av frukt och grönt.
 
De som åt sju portioner frukt och grönt minskade sin risk att dö med 42 procent. Risken att dö i cancer minskade med 25 procent och risken att dö i hjärtsjukdom eller stroke minskade med 31 procent.
 
Den största hälsovinsten gav grönsaker och man såg också att det lönade sig att äta färska grönsaker, frukter och bär framför frysta eller konserverade.
 
Fakta:
Så får du i dig sju portioner på en dag
 
Frukost:
Smoothie på fryst grönkål, kokosvatten, jordgubbar och ananas.
 
Lunch/Middag:
Stor salladstallrik som tillbehör till lunchen eller middagen eller en matig sallad som huvudmåltid.
 
Mellanmål:
Skivad tomat, hackad paprika, basilikablad, lite olivolja och kryddor och en apelsin.
 
Så mycket är en portion grönsaker eller frukt:
  • 1-1,5 dl grönsaker, örter eller rotfrukt
  • 1 frukt. Undantag: 0,5 avokado och 2-3 skivor melon.
  • 1,5 dl färska bär
     
  • 2-4 st torkad frukt
     
  • 2 msk torkade bär
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel