Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-03-16

Frukt och grönt med mest näring

Amerikanska forskare har studerat grönsaker, frukt och bär för att hitta vilka som ger mest näring per 100 gram. Vattenkrasse toppar listan med maxpoäng.
 
Frukt och grönt med mest näring
Forskarna har baserat sin forskning på tidigare studier om frukt och grönsaker som kan minska risken för folksjukdomar.
 
I studien undersöktes 47 olika grönsaker, frukt, rotfrukter och bär med hänsyn till deras näring per 100 gram av 17 viktiga näringsämnen.
 
Utifrån studien skapade man ett poängsystem för att kunna jämföra näringsinnehållet i livsmedlen. Däremot tog man inte hänsyn till innehållet av till exempel fytokemikalier. Det gjorde att till exempel vitlök, hallon och blåbär inte kom med på listan.
 
De näringsämnen man jämförde var kalium, fibrer, protein, kalcium, järn, tiamin, riboflavin, niacin, folsyra, zink och vitamin A, B6, B12, C, D, E och K. Dessa näringsämnen har i tidigare forskning visat sig kunna minska risken för kroniska sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom och vissa cancerformer.
 
 
Fakta:
Listan med näringsrikakaste vego livsmedlen
Vattenkrasse 100,00
Salladskål 91,99
Mangold 89,27
Gröna betor 87,08
Spenat 86,43
Cikoria 73,36
Bladsallat 70,73
Persilja 65,59
Romansallad 63,48
Grönkål 62,49
Grön kålrot 62,12
Sareptasenap 61,39
Endivesallat 60,44
Gräslök 54,80
Grönkål 49,07
Maskrosblad 46,34
Röd paprika 41,26
Rucolasallat 37,65
Broccoli 34,89
Pumpa 33,82
Brysselkål 32,23
Schallotenlök 27,35
Kålrabbi 25,92
Blomkål 25,13
Vitkål 24,51
Morot 22,60
Tomat 20,37
Citron 18,72
Isbergssallat 18,28
Jordgubbar 17,59
Rädisa 16,91
Squash 13,89
Apelsin 12,91
Lime 12,23
Grapefrukt (rosa och röd) 11,64
Kålrot 11,58
Björnbär 11,39
Purjolök 10,69
Sötpotatis 10,51
Grapefrukt (vit) 10,47
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel