Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-08-24

Börja gå och lev längre

En ny tysk studie visar att endast 25 minuters rask promenad per dag kan öka din livslängd med sju år. Samma studie visade även att måttlig motion kan halvera risken för att dö i hjärtinfarkt och fördröja åldrandet.
 
Börja gå och lev längre
I studien fick män och kvinnor i 30-60-årsåldern ett daglig träningsprogram. De var inte aktiva motionärer sedan tidigare.
 
Forskarna undersökte markörer för åldrande i blodet. Man fann att inom sex månader hade hälsofrämjande förändringar skett i kroppen. Bland annat såg man att förmågan att reparera DNA hade förbättrats.
 
Enligt forskarna räcker 25 minuters rask promenad eller långsam jogging varje dag för att öka livslängden, fördröja åldrandet och främja hälsan. Dessutom förbättrar motion humöret och den kognitiva funktionen samt kan fördröja uppkomsten av demens.
 
Studien visar också att det aldrig är för sent att börja träna. Andra studier har visat att personer som börjar träna vid en ålder av 70 är mindre benägna att utveckla förmaksflimmer.
 
 
Källa: European Society of Cardiology (ESC) kongressen augusti 2015
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel