Skribent: Petra Carlsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-03-10

Naturlig ansiktsföryngring med massage

Allteftersom åren går visar sig vår livsstil och våra livserfarenheter i våra ansikten. Men det finns sätt att ändra på detta - ett skönt sådant är djupavslappnande ansiktsmassage.
 
Naturlig ansiktsföryngring med massage
Väldoft från oljor och ett behagligt viskande möter mig när jag kliver över tröskeln i en av salarna på Hälsans Hus i Lund.
 
Här håller terapeuten och läraren Christine Morel kurs i Djupavslappnande ansiktsmassage. Bara namnet får mig att längta. Alla som i något avslappnings sammanhang blivit ombedda att släppa spänningar i panna, käkar och små, små muskler, som vi knappt ens vet att vi använder, vet hur skönt - och svårt – det är att riktigt släppa taget.
 
På några britsar ligger hälften av kursdeltagarna, medan andra halvan med sinnliga rörelser och full närvaro masserar deras ansikten. Det är ett rum fullt av harmoni.
Det strålar om dem som just reser sig upp med lite rosiga kinder.
 
Varför förstår jag en timme senare, då även jag fått prova och lite nymornad och totalt avslappnad sträcker på mig, känner mig glad och öppen för nya idéer. Det är skillnad mot den ansiktsmassage jag tidigare fått i samband med olika ansiktsbehandlingar på skönhetssalonger.
 
Den här ansiktsmassagen tar lägre tid och bygger på gamla österländska massagetekniker. Det är en kombination av japanska, tibetanska och ayurvediska tekniker samt ansiktsreflexologi.
 
Den är både djupgående och innehåller väldigt lätt, sensuell beröring, som strykningar med påfågelfjädrar.
- Man använder lätta rörelser för att stimulera blodcirkulation och lymfsystem. Därefter bearbetar man musklerna på djupet, för att lösa upp djupt liggande spänningar. Man stimulerar även olika akupunkturpunkter och meridianer – alltså energilinjer som vi har i hela kroppen enligt österländsk läkekonst, förklarar Christine Morel.
 
Till skillnad från akupunktur, där man använder nålar, stimuleras akupunkturpunkterna genom tryck så att spänningar och blockeringar löses upp och kroppens naturliga energi kan flöda fritt.
- Massagen har en föryngrande effekt på ansiktet eftersom spänningar släpper och ansiktet därigenom blir mer öppet och harmoniskt.
 
Vi har olika genetiska förutsättningar för hur vi åldras. Dessutom påverkas vi av inre och yttre faktorer som matvanor och mående. Stress, osäkerhet och känslor av otillräcklighet bygger upp spänningar som gör att musklerna i ansiktet, huvudet och nacken blir spända, vilket kan leda till kronisk värk och är en varning att kroppens naturliga energi inte flödar fritt. Motgångar och besvikelser kan göra våra ansiktsmuskler stela och få oss att utstråla trötthet och livlöshet.
 
Genom massagen bearbetas muskler och bindväv i ansikte, hårbotten, hals och nacke, vilket gör att blodcirkulationen till såväl dessa partier som till de inre organen ökar, så att spänningar och blockeringar löses upp och linjer jämnas ut.
 
Det händer ofta att spänningar som klienterna inte ens visste att de hade försvinner, berättar Christine.
- Vi samlar på oss mycket slaggämnen. Genom massagen och den ökade blodgenomströmningen så frigörs de och det syns på huden, den blir mer elastisk, mindre slapp och livlös.
 
Störst resultat ser man på dem som är mellan 40 och 50 år, menar Christine Morel. Hon har flera stammisar. Klienter har rapporterat att de blivit befriade från spänningshuvudvärk och ögontrötthet, fått föryngrad hy, spänningsfria käkar, glansigare och tjockare hår, bättre sömn och i vissa fall bättre syn efter regelbunden massage.
 
Har man gjort undersökningar på den här ansiktsmassagen?
- Inte några vetenskapliga undersökningar men man har sett resultat folk känner sig gladare, mer harmoniska och är mindre spända. Bara det gör att man känner sig yngre och ser yngre ut.
 
Massagen ger lugn och ro, sänker stressnivån och ”gör att alfavågorna i hjärnan sätter in”, förklarar Christine.
- Väldigt många somnar. Har de inte gjort det under massagen så gör många det under akupressuren, för den är väldigt avkopplande.
- Man kan få inspiration och lösningar på problem också, tillägger hon.
 
Själv kom Christine i kontakt med massagetekniken för drygt femton år sedan, som klient, och kände att ”det här vill jag också göra”.
- Det var himmelriket. Helt underbart med massagen, påfågelfjädrarna och lavendeloljan. Jag fick en känsla av lätthet, en andlig upplevelse.
 
Kort tid efteråt gick hon en utbildning i Göteborg. Då arbetade Christine som Aura-Soma-terapeut, vilket hon fortfarande också gör. Metoderna kompletterar varandra, menar hon.
- Aura-Soma är en metod för självkännedom som till stor del bygger på samtal. Jag kände att jag ville göra något med mina händer, det här var så underbart skönt att jag ville ge det vidare.
 
Metoden Christine utbildade sig i hette Tibetansk facelift, något hon själv utvecklat vidare till det hon kallar Djupavslappnande ansiktsmassage, bland annat genom inslag av kvintessenser som används i Aura-Soma.
- Jag vill inte kalla det för facelift eftersom jag inte vill dra till mig människor som enbart ser det som ytlig behandling. Det här är att må bra på djupet och det avspeglar sig i ansiktet.
 
Jag är också fascinerad av det österländska helhetstänkandet kring hälsa, som att man ska vara noga med vad man tänker. Fientliga tankar kan skapa obalans och sjukdom.
Christine håller utbildningar för såväl terapeuter som privatpersoner. Massagen går att utföra även på sig själv, även om det förstås är skönare och mer avslappnande att låta någon annan göra det.
 
Vill man se bestående resultat bör man ta massage regelbundet, allra helst göra en serie behandlingar, menar Christine.
- Fyra stycken i rad med en eller två veckors mellanrum, sedan underhålla det, kanske varannan månad. Det beror på om man har råd och vad man prioriterar.
 
Och att må bra handlar ju, som hon påpekar, om helhetstänk.
- Genom att kombinera den djupavslappnande ansiktsmassagen med bra kost, motion, hälsosam sömn och medvetande om vad våra tankar gör för vårt ansikte, kan vi ändra på en nedåtgående process och göra att vi mår bra på djupet, ser yngre och mer harmoniska ut med åren.
 
 
Fakta:
Christine Morels tips för att se yngre ut:
 
1. Försök att se möjligheter istället för problem.
 
2. Älska och acceptera dig själv så mycket du kan, förlåt dig själv och släpp skuldkänslor och bitterhet. Låt sedan den här känslan överföras till din omgivning. Förlåt de som gjort dig illa.
 
3. Bli medveten om vad du tänker på. Negativa tankar skapar spänningar och ger dig ett hårt ansiktsuttryck. Öva på att slappna av i hela kroppen och i ansiktet.
 
4. Ha en framtidsbild av dig själv som ungdomlig och frisk. Föreställ dig inte med stel och gammal kropp eftersom du hjälper till att forma din kropp med dina tankar.
 
5. Öva dig på att vara närvarande i nuet.
 
6. Rör på dig. Det kan vara så enkelt som en promenad, cykeltur eller ett yogapass.
 
7. Undvik socker, vitt mjöl och skräpmat.
 
8. Undvik cigaretter och alkohol.
 
9. Drick rent vatten.
 
Djupavslappnande ansiktsmassage har visat goda resultat mot:
slapp och oren hy
stress
spänningshuvudvärk
acne
glanslöst hår
orolig sömn
ansiktströtthet
allmän trötthet
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel