Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-05-17

Vila längre och få större muskler

En ny studie visar att de som tränar styrketräning bör vila lite längre mellan övningarna än de kanske tror.
 
Vila längre och få större muskler
En ny studie från University of Birmingham visar att det lönar sig att ta längre pauser för att öka muskelmassan.
 
Om man tar paus under max en minut så blir muskelsvaret mindre än om du tar en längre paus. Forskarnas slutsats i en liten studie är att det behövs längre pauser mellan seten för att maximera muskeltillväxten.
 
Forskarna rekommenderar både nybörjare och mer erfarna tyngdlyftare att ta pauser på mellan 2-3 minuter mellan varje övning.
 
I studien deltog 16 män som fick utföra olika muskelövningar med antingen en minut eller fem minuters vila mellan seten. Forskarna tog muskelbiopsier direkt efter träningen samt fyra, 24 och 48 timmar efter träningen.
 
Studien visar att muskelbildningsprocessen, myofibrillär proteinsyntes, ökade med 152 procent under de längre pauserna, medan de endast ökade med 72 procent vid kortare pauser. Processen anses spela en viktig roll i muskeltillväxten.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel