Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-01-14

Maten som lugnar IBS

Personer som lider av IBS mår bättre om de undviker livsmedel som bönor, linser, lök och blomkål, visar en ny studie.
 
Maten som lugnar IBS
En studie vid University of Michigan visar att den så kallade FODMAP-dieten kan hjälpa personer med IBS. IBS innebär att man har en ständig smärta i tarmen, svullen mage, diarré eller förstoppning.
 
I studien ingick 90 personer med irriterad tarm och diarré. De delades in i två grupper där den ena gruppen fick äta enligt FODMAP-principen och den andra enligt traditionella kostråd.
 
Forskarna kom fram till att de som åt enligt FODMAP hade mycket mindre problem med mage och tarm än kontrollgruppen. Man såg en förbättring både när det gäller livskvalitetet och sömnkvalitet. Dessutom kände de sig mindre hämmade i sitt arbete.
 
Tyvärr är det inte alla som blir bättre av FODMAP, tidigare forskning visar att det är ungefär 25 procent som blir bättre med FODMAP-diet.
 
Fakta:
Vad är FODMAP
Förkortningen står för fermenterbara oligosackarider, disackarider, monosackarider och polyoler. Gemensamt för dessa är att de är osmältbara kolhydrater som absorberas i tunntarmen. Här hittar man livsmedel med innehåll av fruktos, galaktan, polyoler och laktos (mjölksocker).
 
Ät
Havre, bovete, ris, potatis, mogna bananer, vindruvor, jordgubbar, blåbär, citrusfrukter, kiwi, strösocker, morötter, tomater, gurka, aubergine, sallad, paprika, stjälkselleri, spenat, zucchini, smör, konstgjorda sötningsmedel som inte slutar på -ol.
 
Undvik
Vete, råg, havre, inulin, high fructose corn syrup, äpplen, päron, aprikoser, plommon, vattenmelon och andra frukter, äppeljuice, päronsaft, fruktos, honung , kronärtskocka, bönor, linser, blomkål, vitkål, lök, vitlök, ärtor, svamp, mjölkprodukter, artificiella sötningsmedel som slutar på ol, såsom sorbitol och mannitol
 
 
Läs mer om IBS
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel