Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-07-31

Motion minskar risken med stillasittande

Genom att vara fysiskt aktiv i en timme per dag kan du minska riskerna med att sitta ner i åtta timmar eller mer per dag.
 
Motion minskar risken med stillasittande
I en färsk analys baserad på 16 befintliga studier undersökte forskare om motion kan påverka den risk att dö i förtid som finns vid för mycket sittande. De kom fram till att det går.
 
Totalt analyserade de data från mer än en miljon män och kvinnor i åldrar från 45 år och äldre. Deltagarna delades in i grupper utifrån deras fysiska aktivitet, från mindre än 5 minuter per dag till mer än 60 minuter per dag för de mest aktiva.
 
Forskarna konstaterar att 60-75 minuters motion med måttlig intensitet per dag är tillräckligt för att undanröja riskerna med att sitta för mycket.
 
Resultatet från genomgången visar att de som löper störst risk för en tidig död är de som är fysiskt inaktiva. De hade upp till 59 procent ökad risk att dö tidigt jämfört med dom som är mest aktiva.
 
Forskarna konstaterar att brist på fysisk aktivitet är en större hälsorisk än långvarigt sittande. De menar att det är bättre att göra något än inget. Man behöver inte ens gå till gymmet utan det viktiga är att man är aktiv varje dag genom att cykla, springa, promenera, simma eller hoppa hopprep.
 
Aktiviteten behöver inte heller ske i en följd utan man kan dela upp tiden för aktivitet under dagen på det sätt som passar en själv.
 
Källa: University of Cambridge
 
Fakta:
Att sitta still ökar risken för följande sjukdomar:
• Hjärt- och kärlsjukdomar
• Endometriell cancer
• Diabetes typ 2
• Ökad risk för höftfrakturer hos äldre kvinnor
• Gallsten, särskilt för kvinnor
• Högre kolesterolnivåer
• Övervikt och fetma
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel