Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-11-14

Råa eller tillagade grönsaker?

Vi tipsar om vilka grönsaker du kan testa att äta råa och vilka som är bäst att tillaga.
 
Råa eller tillagade grönsaker
Prova dom råa:
Broccoli:
Rå broccoli innehåller tre gånger så mycket sulforafan som kokt broccoli. Sulforafan är en växtkemikalie som i studier visat sig vara cancerbekämpande.
 
Kål:
Upphettning har visat sig förstöra enzymet myrosinas i kål. Myrosinas anses spela en roll i att förebygga cancer.
 
Lök:
Rå lök bidrar till bättre hjärthälsa genom innehåll av trombocythämmande ämnen. När löken upphettas minskas innehållet av dessa ämnen.
 
Vitlök:
Svavelföreningar som finns i rå vitlök har anti-canceregenskaper. Genom upphettning förstörs dessa ämnen.
 
Ät dom tillagade:
Sparris:
Upphettning av sparris underlättar att näringsämnen som folat, vitamin A, C och E frigörs från cellväggarna och på så sätt blir mer tillgängliga för upptag i kroppen.
 
Spenat:
Upphettning gör att näringsämnen som järn, magnesium, kalcium och zink blir mer tillgängliga för upptag i kroppen.
 
Tomater:
Upphettning av tomater frigör och ökar kraften hos växtkemikalien lykopen, som visat sig ha positiv effekt mot prostatacancer.
 
Morötter:
Kokta morötter har visat sig innehålla mer betakaroten än råa morötter.
 
 
Källa: Authority nutrition
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel