Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-02-13

Läkarens naturliga supermat

Kombinera regnbågsmat med nyttiga fetter, kolhydrater och protein så maximerar du din hälsa enligt läkaren Helena Nyblom.
 
Läkarens naturliga supermat
I boken "Läkarens guide till den naturliga supermaten" blir vi uppdaterade på vad som är en sund och hälsosam kost baserad på den senaste vetenskapen.
 
Boken presenterar på ett enkelt sätt vad som är sund och naturlig supermat för oss. Med fokus på naturlig mat snarare än en diet som utesluter vissa energi- och näringsämnen hämtar Helena inspiration från de blå zonerna. Det är de platser i Världen där man lever längst och friskast.
 
De blå zonerna innefattar Loma Linda i Kalifornien, japanska ön Okinawa, grekiska ön Ikarias, Sardinien i Italien och Nicoya i Costa Rica. Gemensamt för dessa platser är att de äter mycket växtbaserad kost men sällan rött kött och sparsamt med mejeriprodukter.
 
Här är den naturliga supermaten:
- Fet fisk som lax, sill, makrill
- Ägg
- Bönor, linser, ärtor
- Fullkornsprodukter som quinoa, bovete, helkornsbröd
- Sötpotatis
- Bär som blåbär, björnbär, körsbär, hallon
- Grönsaker som kål, mörkgröna bladväxter, lök
- Frukt som äpple, kiwi, citrusfrukter
- Olivolja
- Nötter och frön
- Avokado
- Mörk choklad
- Kryddor och örter
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel