Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-01-31

Lägg till baljväxter och håll dig mätt längre

Om du lägger till bönor, linser och ärter till din kost kan du lättare gå ner i vikt eller hålla vikten.
 
Lägg till baljväxter och håll dig mätt längre
En metaanalys på tillgängliga kliniska studier om sambandet mellan baljväxter, mättnad och vikt visar att det är en god idé att lägga till baljväxter till din kost om du vill känna dig mätt och belåten under en diet.
 
Forskarna rekommenderar att man äter ungefär en portion bönor, ärtor, kikärter eller linser per dag för viktkontroll eller viktminskning.
 
Genomgången visar att de som åt 160 gram baljväxter kände 31 procent mer mättnad än de som inte åt så mycket baljväxter. En portion baljväxter är ungefär 130 gram.
 
Baljväxter har ett lågt glykemiskt index, vilket innebär att de bryts ner långsamt i kroppen. De innehåller gott om protein, kostfiber, B-vitamin, järn, zink, magnesium och kalium.
 
Forskargruppen har även tidigare publicerat en studie om baljväxter som visar att de som äter en portion per dag kan minska det "onda kolesterolet" och därmed risken för hjärt- och kärlsjukdom.
 
Källa: Obesity
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel