Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2017-02-01

Olivolja till maten är bra för hjärthälsan

Forskare jämförde hur tillsats av olivolja eller majsolja i maten påverkade markörer för hjärthälsan. Studien visar att olivolja är det bästa alternativet.
 
Olivolja till maten är bra för hjärthälsan
Man såg att den kallpressade olivoljan ger en nästan omedelbar hälsoeffekt.
 
Deltagarna fick äta medelhavskost med antingen majsolja eller kallpressad olivolja. Forskarna kom fram till att några matskedar kallpressad olivolja gav en sänkning av blodsockret och LDL-kolesterol efter måltiden.
 
- En sänkning av blodsocker och kolesterol efter en måltid kan vara till nytta för att minska de negativa effekterna av glukos och kolesterol på det kardiovaskulära systemet, säger Francesco Violi som är forskare vid Sapienza-universitetet i Italien.
 
I studien deltog 25 personer. De fick vid två separata tillfällen inta en typisk Medelhavslunch. Utöver lunchen fick de 10 gram kallpressad olivolja vid den första lunchen.
 
Vid det andra tillfället fick de 10 gram majsolja till lunchen. Forskarna tog blodprover innan och två timmar efter måltiderna. Blodsockret steg efter lunchen hos alla deltagarna, vilket är normalt.
 
Däremot såg man att blodsockret steg mycket mindre efter en måltid med olivolja jämfört med en med majsolja. Blodproverna visade också lägre nivåer av LDL-kolesterol, det "onda kolesterolet", för dom som intog kallpressad olivolja.
 
 
Fakta:
Vad är kallpressad olivolja?
Kallpressad olivolja kallas även extra vergine olive oil eller extra jungfru olivolja. Det innebär att det är olja som inte upphettats utan framställts genom mekanisk pressning av oliver och kärna. Inga kemikalier används vid processen. Pressningen sker vid en temperatur på max 27 grader.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel