Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-05-27

Säg nej och minska din stress

Lär dig konsten att säga nej och minska stressen i ditt liv. Att säga nej kan vara ditt bästa knep för snabb stresshantering.
 
Säg nej och minska din stress
Att säga nej är inte en självisk handling. I själva verket kan det vara det mest positiva som du kan göra för dig, din familj och dina andra åtaganden. När du säger nej, kan du spendera kvalitetstid på saker som du redan har sagt ja till.
 
Att säga nej kan tillåta dig att prova nya saker. Bara för att du alltid hjälpt till på idrottsklubbens årliga fest betyder det inte att du måste göra det för alltid. Att säga nej frigör tid att arbeta vidare med andra hobbies eller intressen.
 
Lär dig att överlåta till andra att hjälpa till. Även om andra inte kan göra saker på exakt samma sätt som du vill, så kan du frigöra tid åt dig själv och på så sätt få en värdefullare fritid.
 
Om att säga nej
Ibland är det svårt att avgöra vilken verksamhet som förtjänar din tid och uppmärksamhet. Använd nedanstående strategier för att utvärdera skyldigheter - och möjligheter - som kommer i din väg.
 
  • Hitta dig själv
    Att säga nej hjälper dig att prioritera de saker som är viktiga för dig. Du kommer att få tid att göra de saker som du verkligen vill göra. Gå igenom dina nuvarande skyldigheter och övergripande prioriteringar innan du åtar dig några nya åtaganden. Fråga dig själv om det nya åtagande är viktigt för dig. Om det är något som du känner starkt för så gör det.
     
  • Väg för- och nackdelar
    Är det ett kort- eller långsiktigt engagemang? Att baka kakor till skolan en eftermiddag tar mycket mindre av din dyrbara tid än att ställa upp som deltagare i skolans insamlingsverksamhet ett helt år. Om du tror att aktiviteten kommer att bidra till stress i ditt liv, särskilt på lång sikt, så tacka nej.
     
  • Släpp skulden
    Om dina vänner ska träffas för en improviserad kväll på stan när du redan har planerat en lugn hemmakväll med din partner, så är det okej att tacka nej. Gör det som du planerat utan att känna skuld och tvång att säga ja. Det kommer bara leda till ytterligare stress i ditt liv.
    Om du har släktingar eller vänner som vill komma över på middag, ta inte på dig hela ansvaret. Beställ hem mat eller kör knytkalas.
     
  • Sov på saken
    Är du frestad av en inbjudan till en utekväll eller att börja spela golf? Ta en dag att tänka över saken och bestäm dig först när du haft möjlighet att bedöma dina nuvarande åtaganden samt den nya möjligheten.
     
    Naturligtvis finns det alltid tillfällen då det inte bara är så enkelt. Här är några saker att tänka på när du behöver säga nej:
     
  • Undvik att hitta på skäl för att slippa undan en skyldighet. Sanningen är alltid bäst när det gäller att säga nej till en vän, familjemedlem eller en arbetskamrat.
     
  • Att säga nej blir inte lätt om du är van vid att säga ja hela tiden. Men att lära sig att säga nej är en viktig del i att förenkla din väg till ett bättre och mindre stressigt liv.
     
    Källa: Mayoclinic
     
  •  
    Fakta:
    Att säga NEJ kan vara mycket svårt. Människor med låg självkänsla har ofta svårt att vara bestämda. De tror att de måste möta andra människors förväntan, och det är därför svårt för dem att sätta gränser gentemot andra. De skäms och känner sig skyldiga när de säger NEJ. Men att hela tiden göra saker och ting emot sin vilja kan sluta i att man känner sig använd och blir bitter.
     
    Användbara repliker när du ska säga nej
  • NEJ, jag kan inte göra det just nu
  • NEJ tack. Inte den här gången. Men tack för att du frågade.
  • Jag är ledsen, men NEJ.
  • Snälla acceptera att jag inte kan.
  • Helst inte.
     
    Källa: web4health
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel