Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-07-18

Byt juice mot bär och frukt och minska risken för diabetes

En stor studie undersökte sambandet mellan frukt och diabetes. Studien visar att fruktjuice ökar risken för diabetes medan hela frukter och bär minskar risken.
 
Byt juice mot bär och frukt och minska risken för diabetes
Forskarna gick igenom underlag från tre stora studier med mer än 187.000 deltagare. Studierna har haft en uppföljningstid på totalt 24 år.
 
Slutsatsen blev att de som åt hela frukter och bär kan minska risken för typ 2 diabetes. De deltagare som åt två portioner frukt och bär, särskilt blåbär, vindruvor och äpplen, minskade risken för typ 2-diabetes med så mycket som 23 procent jämfört med dom som åt mindre än en portion per månad.
 
Forskarna såg också att fruktjuice var negativt för hälsan. De som drack 1-2 portioner fruktjuice per dag ökade sin risk för typ 2 diabetes med 21 procent.
 
Genom att ersätta fruktjuicen med blåbär kunde man minska risken för typ 2-diabetes med 33 procent, med vindruvor och russin blev minskningen 19 procent och äpplen och päron gav en minskning på 13 procent. Genom att byta tre portioner juice i veckan mot hela frukter eller bär så minskade risken med sju procent.
 
Det glykemiska indexet hos frukter och bär saknade betydelse för kopplingen med typ 2 diabetes. Anledningen till att juice ökar risken för typ 2 diabetes är att när man dricker juice får man inte i sig alla fibrer som finns i bär och frukter. När fibrerna försvinner så ökar koncentrationen av sockermängden. Många nyttiga ämnen finns även i skalet som försvinner när man tillverkar juice.
 
Forskarna tror att det är antocyaninerna i enskilda frukter och bär som är det det effektiva ämnet. Tidigare studier har kopplat antocyaniner i bär och druvor till minskad risk för hjärtinfarkt.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel