Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2015-08-28

Läsning utvecklar barns hjärnor

Ett vanligt råd till nyblivna föräldrar är att de skulle börja läsa för sina barn när de är små och göra det ofta. Tanken har varit att det är bra för barns språkutveckling och förståelse. Nu visar forskning att det även utvecklar barns hjärnor.
 
Läsning utvecklar barns hjärnor
En amerikansk studie visar att läsning för barn orsakar hjärnaktivitet som stöder utvecklingen av barns egna läsförmåga.
 
- Att läsa har en märkbar och mätbar effekt på hur barnets hjärna bearbetar historierna och förbättrar språkförståelse, säger John Hutton på Cincinnati Childhospital Medical Center.
 
Forskarna studerade 19 friska barn i åldern 3 till 5 år. Man tittade på hur ofta och hur många böcker som föräldrarna läste för barnen samt hur samarbetet mellan föräldrar och barn fungerade. Hur mycket och på vilket sätt föräldrar och barn pratade och lekte tillsammans. Man tittade även på om föräldrar lärde sina barn några särskilda färdigheter.
 
Därefter gjorde man en hjärnskanning, MRI, som mätte deras hjärnaktivitet medan de lyssnade på berättelser som var anpassade till deras ålder.
 
Man fann ett tydligt samband mellan läsning för barn och aktivitet i de delar av hjärnan som är förknippad med språkutveckling. Dessa områden är mycket viktiga både för utvecklingen av tal och läsförmågan.
 
Det var särskilt stor aktivitet i hjärnområden för visualisering.
 
- Det här är särskilt viktigt när barn övergår från bilderböcker till textbaserade böcker, där de måste skapa sina egna bilder till texten för att förstå handlingen, säger Dr Hutton.
 
Studien presenterades vid årsmötet till Pediatruc Academic Societies (PAS) 2015.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel