Skribent: Tina Fallgren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2013-01-01

”Livet är för kort för att banta”

Hon tycker att livet är för kort för att banta, att dieter aldrig ger tillräckligt bra resultat för att vara värda besväret och att det enda som behövs många gånger för att gå ner i vikt är tålamod och små förändringar. Hon heter Anna Ottosson och är en dietist som vågar sticka ut hakan.
 
”Livet är för kort för att banta”
Man kan säga att Anna Ottosson har det hälsosamma i ryggraden sedan uppväxten med en brorsa som var svensk mästare i karate och en pappa som sprang flera maratonlopp om året.
 
Inspirationen kom tidigt, och så gjorde även experimentlusten. Anna testade tidigt hur hennes träning påverkades av det hon åt, både på kortare och längre sikt, vilka resultat hon uppnådde och hur dessa kändes i kroppen. Så när hon som 16-åring fick höra att det finns ett yrke där man får jobba med träning och kost på heltid blev hon fullständigt lycklig
 
- Sen fanns det ingen återvändo, jag visste direkt att jag skulle jobba som dietist. Och så fort jag bara kunde sökte jag in på dietistprogrammet och läste mina fyra år för att sedan börja jobba, och det har jag gjort med stor nyfikenhet och engagemang sedan dess ,berättar Anna Ottosson.
 
Driver olika projekt med stor passion
Efter flera år i samma bransch och idag med det egna företaget Food power for people är hennes vardag allt annat än tråkig eller fylld med rutiner. Och det är hennes stora nyfikenhet och passionerade engagemang som speglar hennes sysslor.
 
- Jag skriver en hel del, föreläser, gör olika tv-produktioner, har drivit olika projekt bland annat i friskvård ute på olika arbetsplatser för att visa hur mat är kopplat till prestationer. Sen har jag mitt hjärteprojekt med kvinnor som har drabbats av cancer med rekreationsdagar där vi jobbar med maten som kraft för att stärka upp sitt skydd mot cancer, samtal i grupp och yoga.
 
Hon har tidigare varit Expressens hälsobloggare och syns då och då i morgonsoffor som expert för att kommentera något nytt resultat inom hälsoforskningen. Men trots många olika projekt finns det en tydlig röd tråd, att hjälpa människor att se kraften i maten och hur man kan påverka sig själv genom just maten.
 
- Jag känner mig väldigt priviligierad att få jobba med de frågorna jag brinner så mycket för, säger hon.
 
Inte som alla andra
På Annas hemsida möts man av orden: ”Det finns något djupt rotat i vår svenska folksjäl som får oss att tro att det måste vara plågsamt att gå ner i vikt och leva hälsosamt. Tänk vad härligt att det är precis tvärtom. För den som viger sitt liv till att banta, förlorar också en del av livet".
 
Nej, hon är inte som alla andra och hon tycker definitivt inte som alla andra. Anna är dietisten som går emot alla råd om nya dieter som påstår sig fungera både bäst och snabbast. Istället tror hon på en sund livsstil med långsiktiga mål där man gör små förändringar i livet för att med en gnutta tålamod nå sina mål. Och då har man förhoppningsvis också hittat sin livsstil.
 
- För mig är en hälsosam livsstil en livsstil som du tycker om och som du mår bra av. Det är olika för olika människor eftersom vi alla är unika. Därför är jag också emot att massordinera samma kostråd till alla eftersom vi genetiskt beter oss olika, tycker om olika smaker och vill ha olika livsstilar. Man ska försöka hitta en livsstil som man kan njuta av och som man mår bra av på lång sikt.
 
Hon upprepar sitt motto, att livet är för kort för att banta, och att man istället ska försöka skapa ett härligt liv som man mår bra av. Hon påpekar att det givetvis ska vara en balans och att pizza varje dag inte är balans, även om man kan tycka att man mår bra av det.
 
- Det handlar om att bygga upp en stark kropp genom maten så man kan stå i sin fulla kraft. Vi är ju alla födda med fantastiska egna förmågor.
 
Att banta bort hela sitt liv
Som dietist möter Anna ofta kvinnor som inte trivs i sina egna kroppar och som därför kan lägga tid att banta bort nästan hela sitt liv, något som väcker starka känslor hos henne.
 
- Jag tycker att det är förjävligt och blir arg när jag hör sådant. Det är så djupt rotat på något sätt i vår kultur att man måste gå ner i vikt och att det måste vara asketiskt. Visst är det härligt att det är precis tvärtom?
 
Anna är en stor förespråkare mot dieter av olika slag, trendiga eller inte, och anledningarna är många. De flesta dieter bryter ner muskelmassa eller gör att man förlorar vikt i vatten när det egentligen är fettet man vill komma åt.
 
Dessutom ger dieter sällan ett så bra resultat ur ett långsiktigt perspektiv att det är värt mödan och man begränsar både sig själv och sitt iv.
 
- Att utgå från en färdig diet är som att gå i för små skor, det kommer aldrig att passa dig riktigt eftersom det inte utgår från dig själv och hur du vill leva ditt liv. Titta istället på dig själv i spegeln med ett mjukt leende och fundera på vad du egentligen gör som du inte mår bra av och vad du vill förändra.
Hon konstaterar något som kan göra de flesta lyckliga, att förändringarna inte behöver vara stora, verkligheten är snarare den motsatta.
 
- Min erfarenhet är att det räcker att välja ut ett par förändringar och jobba på dem, säger hon.
 
Tips för viktminskning och en sund livsstil
Men hur gör man då? Några enkla tips är att skriva ner vad man äter. Det är enligt Anna ofta mycket effektivt eftersom det kan göra dig medveten om vart dina extra kilon har sitt ursprung från.
 
Men det beror inte bara på vad du äter, lika mycket spelar det in när du äter. Att äta var tredje timmar har visat sig vara en bra rytm som håller blodsockret på en jämn nivå, ökar förbränningen och därmed ämnesomsättningen.
 
Intervallen gör också att man kommer åt fettet samtidigt som man bibehåller muskelmassan och många upplever även en bättre mättnadskänsla.
 
- Det svåra är oftast inte att gå ner utan att behålla den nya vikten, så den här vanan ger förutsättning för att kunna behålla sin vikt som man trivs med, säger Anna.
 
Men hur är det med träning, är inte den också viktig?
 
- Träning är super, och det är jättebra att kombinera sin kost med träning men jag tycker att det är extra viktigt att tänka på maten eftersom man äter många fler gånger i veckan än man tränar, alltså har man fler gånger att påverka sin vikt.
 
Mat och barn
Förutom frågan hur man bäst går ner i vikt får hon frågan hur man som förälder lägger en hälsosam grund för sina barn. Anna konstaterar att det finns många tips att frossa i, men hon väljer ut två.
 
- Inspirera dina barn att äta frukt och grönsaker i alla regnbågens färger genom att göra det lustfyllt och inte med tjat. Det gäller att göra det så naturligt som möjligt, som att innan maten ställa fram skålar med olika grönsaker, frukt och bär på bordet, då tar oftast hunger och nyfikenhet över allt annat.
 
Det andra tipset är att inte tjata, istället ska man försöka hitta matglädjen och på så sätt inspirera barnen att hitta sin egna matglädje. Att tillåta barnen att vara nyfikna på mat utan att använda hårda och tuffa toner. En bra regel är att man alltid måste smaka men att man sedan inte behöver tycka om det och då är det okej.
 
- Tänk också på vilket tonfall du använder när du säger till dina barn att de ska få äta godis och vilket tonfall du använder när de ska äta grönsaker och frukt. Det brukar vara en stor skillnad, så stor att man nästan går upp i falsett när det gäller godiset.
 
Annas egen vardag
Hur äter då dietisten själv? Hon skrattar och konstaterar att många tror att hon äter helt perfekt men att så inte är fallet. Hon passar på att i samma mening säga att vi kanske behöver omvärdera vad en perfekt kost är och att det definitivt inte är morot och vatten.
 
- Jag ser till att min grund är väldigt bra i form av bra frukost, bra råvaror och mycket frukt och grönsaker som sätter färg på mitt liv och min mat. Men jag njuter gärna av choklad, ett glas bubbel för mat är verkligen ett njutningsmedel för mig.
 
Anna äter själv var tredje timme med frukost, lunch, middag och tre mellanmål. Dessa mellanmål består ofta av en frukt som är både god och enkel att ta med eller en hemmagjord smoothie.
 
Något man alltid hittar hemma hos Anna är en asiatisk dipp som heter gormadressing, gjord på sesamfrön och sesamolja och som enligt henne är ”perfekt att dippa broccoli eller sugar snaps i”.
 
- Sen har jag alltid min frys fylld med bär som jag smaksätter min yoghurt med, som i morse smaksatte jag med mango och hallon, jättegott! Bär är bra att frysa in eftersom näringsinnehållet bibehålls.
 
Anna Ottossons dag börjar tidigt med en stunds yoga för sig själv under tystnad, oftast ashtanga men hon kan använda liter olika yogaformer beroende på dagsformen.
 
Därefter äter hon en god frukost och börjar dagen med sitt arbete som kan vara allt från att sitta framför datorn, rådgivning, föreläsa och att resa. Sedan är det barnhämtning, träning och umgänge med vänner.
 
- Jag njuter verkligen av mitt arbete och liv och älskar det.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel