Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2013-12-16

Skydda dig mot förkylningar och influensa med ett starkt immunförsvar

Att förbättra livsstilen för att stärka det egna immunförsvaret är det bästa skyddet mot förkylningar och influensa enligt naturläkaren Peter Wilhelmsson.
 
Skydda dig mot förkylningar och influensa med ett starkt immunförsvar
Här har vi listat tips på hur du kan hjälpa kroppen att bygga upp ett starkt immunförsvar som ger skydd mot förkylning och influensa.
 
1. Kärleksfulla vänner, relationer och utveckling
Att älska och känna sig älskad är viktigt för immunförsvaret. Att ha ett starkt socialt nätverk är mycket bra för hälsan.
 
2. Regelbunden motion minst fem dagar i veckan
Minst en halv timmes ansträngande motion per dag och gärna varierad motion som innebär kondition, belastning och flexibilitet. Var försiktig med överträning som försvagar immunförsvaret.
 
3. Ät en hälsosam kost med mycket vegetariska inslag.
 
4. Viktkontroll
Både övervikt (BMI av >25) och undervikt (BMI av < 18) ger ett sämre immunförsvar och ökad risk för utveckling av kroniska sjukdomar.
 
5. Ett meningsfullt arbete och stabil ekonomi
Ett bra jobb och positiva arbetskamrater ger en trygg ekonomi, självvärde samt ett positivt social nätverk. Skulder och oro för sysselsättning är nedsättande för immunförsvaret.
 
6. En positiv syn på livet och framtiden
Negativa tankar försvagar vita blodkroppar, ökar risk för infektioner och utveckling av kroniska sjukdomar.
 
7. God sömn
En god sömn är en förutsättning för ett starkt immunförsvar.
 
8. Ren miljö
Undvik miljögifter från rökning, droger, mat, dryck, vattendrag, luften, inomhusmiljöer, plastvattenflaskor, amalgamfyllningar och vacciner. De är nedsättande för immunförsvaret
 
9. Regelbundna hälsokontroller
Det är bättre och lättare att hitta och åtgärda saker tidigare än senare.
 
 
Tips på immunförsvarsstärkande mat
 
En hälsosam kost är växtbaserad och innehåller minst tio portioner frukt och grönsaker om dagen. Det kan till exempel vara GI/GB-kost, stenålderskost, medelhavskost eller vegetarisk kost. Spetsa din hälsosamma kosthållning med tio nedan immunstärkande ingredienser.
 
1. Vitlök
Suverän mat, krydda och medicin för immunförsvaret. Vitlök dödar alla mikrober, bakterier, virus, svamp och parasiter.
 
2. Lök
Quercitin- och svavelrik grönsak som bör intas dagligen. Variera mellan stekt, ugnsbakad eller rå.
 
3. Blåbär
Lättillgängligt hälsobär som är perfekt i en antioxidantrik smoothie eller på gröten.
 
4. Kokosfett
Krutpaket med det starkt virusdödande ämnet laurinsyra. Bra vid matlagning, som pålägg eller i smoothie. Använd endast ekologiskt kallpressat kokosfett utan tillsatser.
 
5. Shiitakesvamp
En japansk svampsort som odlas i Sverige och är utmärkt för immunförsvaret, främst p g a att den innehåller, lentinen, ett starkt virusdödande ämne.
 
6. Surkål
Naturens antibiotika. Surkål ökar antal goda bakterier i tarmen.
 
7. Yoghurt/Hälsofil/Proviva/Sojayoghurt
med innehåll av probiotika som stärker immunförsvaret och magfunktionen. Välj sylt- och sockerfritt!
 
8. Broccoli
Suverän för detox, immunförsvaret och mycket, mycket mer.
 
9. Yamsrot/Sötpotatis/Morötter
En koncentrerad källa av karotenoider. Utmärkt för lungorna och immunförsvaret. Ät någon av dessa varje dag.
 
10. Rent vatten
Underskattad och underanvänd hälsodryck. Många sjukdomar inkl immunförsvarsproblem förbättras av att man dricker mer vatten. Livsviktigt för kroppens reningssystem. Drick 6–10 glas om dagen. Tillsätt gärna citron eller äppelcidervinäger två gånger varje dag, till exempel före mat.
 
Uteslut eller ät mindre av dessa livsmedel
 
1. Socker
Vitt socker, farinsocker, aspartam, sukralos, högfruktosmajssirap. Undvik även alla lightprodukter.
 
2. Vitt mjöl
Främst i bröd, pizza, pasta, makaroner, kex och bullar.
 
3. Vita fetter (transfetter)
Upphettning av mat med billiga/dåliga oljor som majsolja, solrosolja, matolja och sojaolja. Undvik även margariner och raffinerad snabbmat.
 
4. Vitt salt
Minska med minst 80 procent. Använd istället himalayasalt, havssalt och mer kryddor, som till exempel rosmarin, basilka, chili, curry, oregano, basilika.
 
5. Färdiga rätter som mikrovärms
Satsa på basråvaror och mindre färdiglagad mat. Färdiga rätter har oftast färre antioxidanter och näringsämnen än de man lagar från färska och nyttiga råvaror.
 
6. Läskedrycker
Drick istället vatten, juice, örtteer, smoothies.
 
7. Godis
Byt ut godis mot en bit mörk choklad och lite kaffe. Ät nötter, frukt, avokado, nötpasta, frön, näringsdrycker och smoothies som mellanmål.
 
8. Mjölkprodukter
Svenska folket dricker för mycket mjölk och äter för mycket ost. Många är känsliga eller allergiska mot dessa utan att veta om det. Yoghurt, filprodukter och probiotiska produkter är snällare och bättre för magen och därmed också immunförsvaret.
 
9. Snabbmat/kioskmat
Minska snabbmaten och kioskmaten som oftast är av sämre kvalitet än det du lagar hemma. Välj restaurangbesök med omsorg och fråga efter hälsosammare rätter när du äter ute.
 
10. Efterrättsfällan
Ät dig 80 procent mätt och undvik sliskiga kakor, pajer, tårtor och glass som sockerladdar dig så du blir övermätt. Efterrätten gör både dig och dina vita blodkroppar trötta och hängiga. Om du saknar detta för mycket, ät efterrätt en gång i veckan som ”lördagsgodis”. Lär dig att äta dig mätt men inte övermätt. Ett glas vin eller Ame´ med kvällsmaten kan vara din dessert.
 
Kosttillskott för ett bättre immunförsvar
 
Dessa kosttillskott kan användas i förebyggande syfte eller som extra förstärkning vid smitta, symtom eller sjukdom. Förebyggande dos intas dagligen under flera månader och benämns med (f) och akutdos med (a), vilken intas under 1–2 veckor vid sjukdomssymtom.
 
1. D-vitamin
Mängder vetenskapliga studier det sista decenniet har visat D vitaminets suveränitet för att reglera immunfunktionerna. Det är en av de viktigaste skydden mot infektioner och är speciellt viktigt för nordbor som får lite sol under vinterhalvåret. Över 80 % av Sveriges befolkning får för lite D-vitamin för ett adekvat immunskydd. 50–100 μg (f). 150–300 μg (a)
 
2. C-vitamin
En välbeprövad immunkämpe som ökar aktiviteten och antalet hos kroppens försvarsceller. 1 000–3000 mg (f). 10 000 –20 000 mg (a).
 
3. B-komplex
Folsyra, B5 och B6 är alla viktiga för immunförsvaret. B-komplexet motarbetar också stress som är nedsättande för immunförsvaret. En optimal B-komplex kombination tillsammans med en multivitamin ska innehålla sammanlagt: minst 600 μg folsyra, 50 mg B6 och 200 mg B5 (f).
 
4. Zink
Ett mycket viktigt mineral för immunförsvaret. Stimulerar immunförsvaret och motarbetar tungmetallsförgiftning och kopparförgiftning. Zinktillskott tillsammans med en daglig multivitamin ska ge: 40–60 mg (f). 60–100 mg (a). Multivitaminen bör innehålla minst 1 mg koppar vid större månadsdosering av zink. En hårmineralanalys kan visa zink/kopparförhållandet som är viktigt för immunförsvaret.
 
5. Selen
Selen är ett starkt virusdödande mineral. Ju högre intag av selen, desto bättre skydd mot virus och tungmetaller. 200–300 μg (f). 300–600 μg (a)
 
6. ”Greensdryck”/klorella
Klorofyll, enzymer och spårämnen i spannmålsgräs ( t ex korngräs, vetegräs, rajgräs) och klorella skyddar mot infektioner. Klorella, spannmålsgräs eller en kombination av båda: 5–10 g (f) 10–30 g (a)
 
7. Probiotika
Det är svårt att få i sig tillräckligt stora mängder goda bakterier genom intag av fil- och yoghurtprodukter. Probiotikatillskott innehåller mer kraftfulla och koncentrerade mängder. 500–1 000 miljoner bakterier (f). 60–180 miljarder (a).
 
8. Immunadaptogener
Till exempel rysk rot, rosenrot: Se kartongen eller rådfråga hälsobutikspersonalen för förebyggande dos. Oftast är det dagsdosen eller den dubbla dagsdosen som står på kartongen.
 
9. Akuta immunörter
Till exempel Echinacea, Kan Yang, fläder, lakritsrot, vitlök: Ta 2–4 ggr den minimala dosen som står på kartongen första tre till sju dagarna eller rådfråga hälsobutikspersonal, naturläkare eller örtterapeut. Vid akut virusangrepp är det mycket viktigt att inta en stark och verksam dos. Risken för underdosering är större än överdosering.
 
10. Propolis
Ett kraftfullt näringskoncentrat från bin som skyddar från infektioner. Propolis kan intas i förebyggande syfte och vid akuta tillstånd. 50–500 mg (f), 800–2 000 mg (a).
 
 
Källa: naturläkaren Peter Wilhelmsson
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel