Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-11-05

Sänk triglyceridhalten och lev längre

En studie från 2014 visar att personer med låga halter av fett i blodet lever i genomsnitt tre år längre än personer med höga nivåer.
 
Sänk triglyceridhalten och lev längre
Triglycerider är fetter som finns i kroppen och de flesta kommer från maten vi äter. Höga nivåer av triglycerider i blodet kan öka risken för hjärtinfarkt och åderförkalkning.
 
I den danska studien användes blodprover från närmare 14.000 personer som lämnat blodprov och sedan följts under 24 år.
 
Man kom fram till att de patienter med låga nivåer av triglycerider i blodet, mindre än 1 mmol/liter, löpte 41 procent lägre risk att dö än patienter med högre nivåer, 3-5 mmol/liter.
 
De danska forskarna menar att det är första gången som man kan visa ett tydligt samband mellan låga triglycerider och minskad dödlighet.
 
Deras råd är att man bör begränsa intaget av fett, socker och alkohol.
 
Källa: Clinical Chemistry
 
Fakta:
Blodfetter:
Det finns två olika typer av blodfetter triglycerider och kolesterol.
 
• Triglycerider
Triglycerider i blodet ökar vid övervikt och fetma samt genom ett stort intag av fett, socker och alkohol. Höga triglycerider är en farlig typ av fettpartiklar, som gör att kolesterol fastnar i kärlväggarna och ökar risken för förträngningar i blodkärlen. Nivån av triglycerider bör vara under 2 mmol/l hos friska människor.
 
• Totalkolesterol
Totalkolesterol är det värde som vi normalt menar när vi talar om kolesterol. Detta måste vara mindre än 5 mmol/l hos friska människor.
 
• LDL-kolesterol (low-density lipoprotein)
Det onda kolesterolet - hög nivå innebär en ökad risk att utveckla hjärt-kärlsjukdom eftersom det deponeras på insidan av blodkärl och därmed gör kärlen trängre. LDL-kolesterol bör vara mindre än 3 mmol/l hos friska försökspersoner.
 
Källa: Köpenhamns universitet
 
Minska risken för höga triglycerider
Genom en sund livsstil minskar risken för höga triglycerider. Så här kan du förebygga höga triglycerider
 
Rökning
Rökning ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
 
Maten
• Ät mer grönsaker, rotfrukter, frukt, bär, fisk och magert kött.
• Undvik kaffebröd, socker, snacks, feta mejeriprodukter, feta kött- och charkuteriprodukter.
• Välj vegetabiliska oljor, som olivolja och rapsolja.
 
Motion
Regelbunden motion kan förbättra kolesterolvärdet något och förbättra fördelningen mellan det nyttiga kolesterolet, HDL, och det skadliga kolesterolet, LDL. Om du är nybörjare så sikta på raska promenader i 30 minuter per dag.
 
Alkohol
Begränsa intaget av alkohol.
 
Läs mer om triglycerider:
Kryddor minskar riskerna med en fettrik måltid>>
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel