Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-11-29

Så minskar du risken att dö i förtid

Forskning visar att stillasittande och för mycket sömn kan öka risken att dö i förtid.
 
Så minskar du risken att dö i förtid
Att sova mer än nio timmar per natt och sitta för mycket under dagen kan vara en farlig kombination.
 
Det visar resultaten från en studie som publicerats i tidskriften PLoS Medicine. Forskarna kom fram till att en person som sover för mycket, sitter för mycket och inte är fysiskt aktiv löper fyra gånger så stor risk att dö tidigt jämfört med en person som sover lagom och är mer aktiv.
 
Forskarna vid University of Sydney analyserade hälsobeteenden hos mer än 230.000 deltagare i "45 and Up Study", som är Australiens största studie kring hälsa och åldrande.
 
De tittade på livsstilsbeteenden som rökning, högt alkoholintag, dålig kost, sömn och fysisk aktivitet. De såg sedan på olika kombinationer av alla riskfaktorer för att se vilka grupperingar som hade störst inverkan på en persons risk att dö i förtid. De kom fram till följande:
 
• En kombination av rökning, högt alkoholintag och mindre än sju timmars sömn per natt kopplas till mer än fyra gånger högre risk att dö i förtid.
 
• Att vara fysiskt inaktiv och att sova för mycket ökar risken att dö i förtid med det dubbla.
 
• Att sitta mer än sju timmar per dag och att inte motionera fördubblar risken att dö i förtid.
 
• Genom rökning och för högt alkoholintag fördubblas också risken att dö i förtid.
 
 
Fakta:
Så minskar du risken att dö i förtid:
- Undvik att röka
- Motionera minst 150 minuter per vecka
- Sov 7-8 timmar per natt
- Minimera alkoholintaget
- Res på dig varje halvtimme om du har ett stillasittande arbete
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel