Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-10-21

Sex beteenden som kan öka din livslängd

Forskare har identifierat vilka livsstilsfaktorer som ökar risken att dö i förtid. Omvänt kan du alltså undvika dom och därmed få ett friskare och längre liv.
 
Enligt en studie med över 230.000 deltagare kunde forskarna koppla ihop sex riskbeteenden med ökad risk att dö i förtid.
 
Det handlar inte om några konstigheter utan om att leva sunt i största allmänhet. Det nya som forskarna kom fram till i sin genomgång av riskbeteenden var att även för mycket sömn och stillasittande var beteenden som kopplas till ökad risk att dö i förtid.
 
Lev så här och öka din livslängd
 
- Sov 7-8 timmar.
- Undvik att röka.
- Minimera alkoholintaget.
- Motionera regelbundet.
- Ät sunt.
- Rör dig så mycket som möjligt i vardagen. Ta en bensträckare var 30:e minut om du har ett stillasittande arbete.
 
Det är aldrig för sent att ändra en ovana. Ta det successivt och ändra en sak i taget om det är många punkter som inte stämmer in på dig.
 
 
Källa: Ding D, Rogers K, van der Ploeg H, Stamatakis E, Bauman AE, Traditional and emerging lifestyle risk behaviors and all-cause mortality in Middle-Aged and Older Adults. Evidence from a Large Population-Based Australian Cohort. PLoS Med 2015 12 (12): e1001917 DOI: 10,1371 / journal.pmed.1001917
 
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel