Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2015-09-05

Periodisk fasta är bra för ditt hjärta

Genom periodisk fasta kan du sänka ditt blodsocker, din vikt och fettet i blodet.
 
Periodisk fasta är bra för ditt hjärta
En grupp hjärtforskare har funnit bevis på att periodisk fasta är bra för din hälsa och ditt hjärta.
 
Resultatet baseras på två fastestudier. I den ena deltog mer än 200 personer, både friska och hjärtpatienter. I den andra, en klinisk studie, deltog 30 patienter som bara drack vatten utan att äta något under 24 timmar. De övervakades därefter i ytterliggare ett dygn då de åt som vanligt. I studierna undersöktes deltagarnas fysik och blodprover för att utvärdera riskmarkörer för hjärtsjukdom, metabola risker och allmänna hälsoparametrar.
 
Läkarna fann ett samband mellan fasta och minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar. Man såg att risken för kärlsjukdom minskade med 58 procent och att fasta var positivt för vikten, diabetes, triglycerider, blodsocker och kolesterolet.
 
Forskarnas förklaring till de positiva effekterna av fastan är att den orsakar hunger och stress vilket gör att kroppen svarar med att släppa ut mer kolesterol. Det gör i sin tur att kroppen använder fett som bränslekälla istället för socker. På så sätt minskar fettcellerna och risken för insulinresistens och diabetes, vilket på sikt även minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
 
Forskarna såg även att fasta ökade mängden HGH, humant tillväxthormon. HGH ger skydd åt muskler och den metaboliska balansen. I studien fann man att under perioden med 24 timmars fasta så ökade HGH i snitt med 1.300 procent hos kvinnor och nästan 2.000 procent män.
 
Forskarna hoppas att kunna använda fasta som en förebyggande behandling för diabetes och hjärt-kärlsjukdom i framtiden, men anser att det i dagsläget behövs fler studier för att fastställa kroppens reaktion på fasta.
 
 
Källa: American College of Cardiology i New Orleans
 
Fakta:
Risker med fasta?
Om du är fullt frisk finns det normalt inga risker med kortare fasta. Om du är nyfiken på fasta är det enklaste att börja med halvfasta. Då kan du till exempel förskjuta frukosten några timmar och äta din sista måltid kvällen innan senast kl 18. På så sätt får du en naturlig fasta på till exempel 16 timmar om du äter frukost kl 10. Drick vatten under kvällen och morgonen, då du inte äter.
 
Längre fasta kan leda till näringsbrist om man inte är noggrann med att få i sig vitaminer, mineraler, fettsyror och spårämnen dagligen.
 
De som bör undvika fasta är
Gravida och ammande
Barn
Personer med ätstörningar
Underviktiga personer
Personer med sjukdomar bör rådgöra med sin läkare innan de provar att fasta.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel