Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2015-11-29

Ätfönster på 8-12 timmar ger metaboliska fördelar

Forskning på möss visar att begränsad tillgång på mat till 8-12 timmar per dygn, kan förebygga och till och med förbättra fetma och typ 2-diabetes.
 
Ätfönster på 8-12 timmar ger metaboliska fördelar
Två studier från ett forskarlag i Kalifornien visar att tidsbegränsat ätande påverkar tarmfloran positivt. Dessutom såg man att enstaka "fuskdagar" på helgen inte förstörde fördelarna med tidsbegränsad fasta under veckan.
 
I den ena studien fick mössen en mängd olika livsmedel med hög fetthalt och mycket socker. Livsmedel som enligt forskarna kan bidra till utvecklingen av metabola problem och sjukdomar. De fick endast äta dessa livsmedel under ett tidspann av 8-12 timmar per dygn. Under helgen tilläts de att äta mer fritt.
 
Forskarna såg att de skyddande effekterna bibehölls även när mössen fick "fuska" med fri tillgång till mat under helgerna. Man såg också att genom att begränsa födointaget under en periodisk fasta så kunde sjukdomsutvecklingen hejdas och vändas hos de med fetma och/eller typ 2-diabetes.
 
- Vi fann att djur som utfodrats inom ett ätfönster på 8 till 12 timmar hade ett antal skyddande och terapeutiska fördelar för hälsan jämfört med djur som tilläts äta samma antal kalorier från samma födokälla när de ville, säger Dr Panda vid Salk Institute of Biological.
 
I den andra studien valde forskarna att undersöka effekterna av olika matvanor på tarmbakterierna. Dessa bakterier, mikrober, är kända för att påverka kroppens metaboliska processer.
 
Forskarteamet fann att tarmens mikrober är mycket dynamiska. De uppvisar dagligen konjunktursvängningar i proportionen av olika bakterier. Kosten påverkar tarmbakterierna, men med hjälp av periodisk fasta kunde bakterierna delvis återställas. Genom fastan fick tarmmikroberna en knuff i rätt riktning.
 
Fler studier behövs innan nya rekommendationer kan ges till överviktiga och personer med metabliskt syndrom.
 
Fakta:
Vad menas med ätfönster på 8-12 timmar?
Om man har ett ätfönster på 12 timmar så betyder det att man kan äta under 12 timmar och fastar under 12 timmar. Det enklaste och mest naturliga är att förlägga fastan till den naturliga fastan som sker under sömnen. Om man äter frukost kl 7 och har ett ätfönster på 12 timmar så innebär det att du ska äta senast kl 19 och därefter ingenting förrän kl 7 morgonen därpå.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel