Skribent: Tina Fallgren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2010-05-02

GI-experten Ulrika Davidsson: ”De flesta prioriterar jobb framför sin hälsa idag”

Med hittills åtta kokböcker ute på marknaden har hon hjälpt och inspirerat andra till viktnedgång och framgångar i köket. Här delar Ulrika Davidsson med sig av sin kunskap, ger tips och råd och berättar om vad som oroar henne inom folkhälsan i framtiden.
 
Den senaste kokboken, GI Gourmet, kom ut i början av året och har redan sålt i 13 000 exemplar. Ulrika Davidsson beskriver boken som rolig eftersom den visar att man kan äta god och nyttig mat till alla tillfällen.
 
Just nu arbetar hon med tre nya kokböcker parallellt. En om lågkolhydratsdieten LCHF som kommer ut i september, en om GI tillsammans med Ola Lauritzson som innehåller ett viktminskningsprogram på sex veckor och en uppföljning på den senaste boken om detox där hon bland annat kommer ha med fler raw food recept än i den förra.
 
Från säljare till kostrådgivare
Tidigare har Ulrika jobbat som säljare på tele2. Hon visste redan då att hon ville starta eget, men inte att det skulle bli inom kostrådgivning. Förändringen kom 2002 när hon hittade GI-metoden på en engelsk internetsida.
 
– Då var det bara livsmedelsverkets rekommendationer som gällde med lightprodukter, ingen visste om eller trodde på GI då, berättar hon.
 
Men när hon under kort tid gick ner 30 kilo med hjälp av dieten började folk i hennes omgivning fråga vad hon gjorde för att lyckas. Och hon gav svar. Efter ett tag läste hon på mer, både böcker och innehållsförteckningar och blev mer medveten, framförallt av hur mycket socker som finns dolt i maten.
 
Kunskapen gav mersmak och hon utbildade sig till kostrådgivare. I samma veva kontaktades hon av Ola Lauritzson. Den första kokboken, Våra bästa GI-recept: 100 recept utan socker och snabba kolhydrater, kom ut 2006 och blev en succé med 100 000 sålda exemplar det första året. Ulrika tror att de blivit så populära för att de använder sig av lättillgängliga råvaror och skapar enkla och smakrika recept.
 
Idag är hon både kursledare och kostrådgivare på The Diet shop, som hon även varit med och startat, och kokboksförfattarinna, GI-expert i Aftonbladet och föreläsare. Ulrika håller med om att det blir mycket jobb, men på ett positivt sätt. Eftersom hon är egenföretagare kan hon också styra mycket av sin tid själv.
 
Men hur hittar hon den där balansen?
– Jag jobbar mellan 8-18 ungefär och då är jag väldigt effektiv, dagarna är alltid fullbokade. Sen är jag bra på att ta det lugnt på kvällarna och koppla av och jag försöker alltid sova minst 9 timmar varje natt.
 
Men hennes jobb vore ingenting utan hennes kunder och läsare, som också är hennes största inspiration.
 
– Det är så inspirerande när man får ett mejl ifrån någon som har lyckats gå ner 20 kilo tack vare min kokbok. Det är just det som är så kul med det här jobbet, det känns betydelsefullt att kunna inspirera andra till att göra förändringar.
 
Väljer mat som ger energi
Snabba mattips uppskattas alltid, för en barnfamilj, ett par eller en singel. Ulrika räknar upp vad hon tycker är ett bra basförråd att ha hemma för att lätt kunna slänga ihop något gott, hälsosamt och enkelt.
 
– Bönor på konserver, goda oliver, pesto, god olivolja, torkade örter, ost som feta, mozzarella, halloumi. Och någon god pastrami och givetvis ägg. Det tillsammans med grönsaker kan man göra väldigt mycket med.
 
Själv har hon quinoa som en favoritråvara, för att man kan använda den till så många olika rätter. Och färsk koriander.
 
Hur man håller sig pigg och frisk är hennes viktigaste budskap under hennes matlagningskurser och föreläsningar. Där har kosten en avgörande del. Enkelt handlar det om att äta mat som ger dig energi istället för mat som bara gör dig trött. En jämvikt mellan bra kost, motion och avkoppling helt enkelt.
 
– Det är väl en balans som alla strävar efter men det handlar om prioritering, och de flesta prioriterar jobb framför sin hälsa idag, säger hon.
 
Hon medger att det kan vara svårt att masa iväg sig själv till träningen ibland, men betonar också att det handlar bara om en sak, att bestämma sig.
 
Vanligt med magproblem
I framtiden tror hon att många kommer vara mer medvetna och gör mer ekologiska och naturliga val men också att det fortfarande kommer finnas den andra delen som är beroende av både snabbmat och läsk.
 
– Vissa bryr sig otroligt mycket, andra inte alls.
 
Något som hon tycker är oroande, och som hon tror kommer bli ett stort problem i framtiden, är att hälften av Sveriges befolkning har problem med mage och tarm. Antingen är man uppsvälld, har magkatarr, magsår, IBS, är laktos- eller glutenallergisk eller något annat. Problemet är hur vi äter idag.
 
– Vi vet ju inte vad alla tillsatser och gifter gör med oss, vilka konsekvenser olika saker ger på längre sikt.
 
Det positiva är att man kan reparera sin tarm genom en kost med mindre socker, transfetter och tillsatser och gifter som alkohol, kaffe och medicin. Ulrika berättar även att vi behöver komplettera med bra kosttillskott, omega-3 av bra kvalitet, probiotika som är goda bakterier och matsmältningsenzymer. Allt hittar man på en hälsokostaffär.
 
– Forskning visar att om man har något problem med sin mage och tarm under längre tid så kan det skapa inflammationer i hela kroppen, säger hon.
 
För att bli av med alla tillsatser, tungmetaller och gifter som vi får i oss behöver vi göra en utrensning, så kallad detox, eftersom det belastar hela vårat system. Ulrika rekommenderar att man gör det 2-3 gånger om året.
 
– Jag tror att raw food blir väldigt stort i framtiden, eftersom de bevarar enzymerna, mineralerna och vitaminerna i maten.
 
Fakta:
Ulrikas råd i affären
1. Handla så naturlig och oprocessad mat som möjligt. Istället för färdiga fiskpinnar så kan man köpa fisk och alternativ till pastan kan vara dinkel- eller quinoapasta.
 
2. Välj ekologiska grönsaker i så stor utsträckning som det är möjligt.
 
3. Handla naturliga mjölkprodukter, inte lightversioner.
 
4. Köp mat med kort hållbarhet, inte varor som har stått på hyllorna i 2-3 veckor.
 
5. Läs innehållsförteckningarna och lär dig. När du lärt dig en gång så kan du sedan.
 
Ulrikas recept ur boken GI Gourmet
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel