Skribent: Lina Lanestrand
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2016-05-07

Mindful eating - medvetet ätande

Mindful eating handlar om att stanna upp i stunden, att stanna upp när vi äter. Att ta in maten med alla våra sinnen och vara närvarande när vi äter.
 
Mindful eating - medvetet ätande
Att äta med närvaro innebär att vi förbereder matsmältningssystemet och kan ta upp näringen och energin i maten mycket bättre.
 
Tänk på en apelsin, en solmogen, orange apelsin. Föreställ dig med din fantasi att du håller apelsinen i handen, känner dess vikt, att du känner på skalet först varsamt med fingertoppen, sen snuddar du apelsinen med flera fingrar för att varsamt omfamna apelsinen med hela handen.
 
Låt apelsinen smekas av dina händer, lugnt och mjukt, känn dess form, känn dess temperatur, känn dess struktur. Njut av färgen och formen via ögonen och händerna, ser du nyanserna i apelsinens färger?
 
Dofta på apelsinen… först på avstånd och för den sedan långsamt närmare näsan, hur känns doften? Doftar den detsamma på håll som alldeles nära? Tänk dig att du för apelsinen till läpparna och snudda i fantasin vid den, med läpparna.
 
Vad händer när du föreställer dig apelsinen på detta sätt? Ofta känns en fysisk känsla i munnen, genom att vi känner att saliven rinner till. Det är just detta som gör att matsmältningen underlättas när vi äter med närvaro och när vi äter med alla våra sinnen. Saliven är rik på enzymer, som behövs för att bryta ner maten i kroppen. Salivutsöndringen förbereder också resten av matsmältningssystemet på att mat är på väg.
 
Saliven rinner till…
När saliven rinner till är det som om klockorna ringer i matsmältningssystemet och alla delar i systemet förbereder sig på annalkande mat och står redo att ta vara på den energi och näring som är på väg.
 
Energin och näringen tas upp bättre i kroppen vid Mindful eating och det får till effekt att du tar tillvara på den mat du äter mycket bättre, vilket gör att du kan må bättre och få mer energi. Jag brukar tänka på att den mat jag äter, i min kropp faktiskt förvandlas till människa, maten förvandlas tack vare matsmältningen till att bygga upp mig, och faktiskt bli jag.
 
När kroppen har tagit vara på näring och energi i maten så är det dags för kroppen att göra sig av med maten, genom att låta den passera ut som avföring.
 
Att äta med lugn och närvaro…
När vi äter i lugn går hela matsmältningsprocessen smidigare, vår mage blir lugnare och kan koncentrera sig på sin uppgift att bygga upp kroppen av födan och att bryta ner maten och sedan göra sig av med den.
 
Många med svullen mage, förstoppning eller gaser i magen kan få hjälp med sina besvär genom att äta med lugn, att ta in maten med sina sinnen och att äta med närvaro. Ofta är stress en av orsakerna till besvär med magen.
 
Att ge vår kropp lugn vid måltiden ger mage och tarm en möjlighet att ta vara på den mat vi äter på bästa sätt, men det ger också vårt sinne en möjlighet att uppleva maten och erbjuder en form av själslig vila, en paus mitt i livet.
 
Mindful eating i vardagen…
Mindful eating kan bli en del av din vardag, ett sätt att äta och förhålla sig till mat. I början är det en fråga om träning, där du behöver påminna dig om att äta med lugn, med närvaro och med dina sinnen. Men med träning kommer vanan och Mindful eating kan bli ett sätt för dig att äta var dag, var måltid. Eller så blir det en upplevelse för dig, någon gång ibland.
 
Linas bästa tips på hur din måltid blir mer Mindful:
 
  • Tystnad
    Låt det vara tyst runt om dig när du äter. Stäng av radion, TV:n och datorn. Stäng gärna av telefonen och låt måltiden vara en stund då du är med dig och din mat, utan att vara tillgänglig för alla andra. Var tillgänglig för dig själv och din mat.
     
  • Fokus
    Låt maten stå i ditt fokus, undvik att läsa tidningen, reklamen eller posten medan du äter. Se istället på maten, ta in färger och former och upplev det med din syn. På så sätt förbereder sig kroppen på att ta in maten och gör sig redo för just det som finns på din tallrik.
     
  • Doft
    Dofta på maten, känn de olika dofterna och känn att doften hjälper dig att känna mer smak när du äter.
     
  • Känn och tugga
    Ta varsamt in maten i munnen, tugga noga, gärna 30 tuggor innan du sväljer, känn att matens konsistens liksom blir flytande och rinner ner i strupen innan du sväljer.
     
    Tuggandet förstärker bildandet av saliven och bidrar med viktiga enzymer, och som jag skrev så står resten av matsmältningssystemet sedan redo att ta hand om maten och kan mycket bättre ta vara på näring och energi i den vältuggade födan.
     
  • Stanna upp
    Ge dig möjlighet att efter varje tugga stanna upp en stund och känn hur din kropp svarade på maten, hur känns det i dig. Ge dig lite lugn och känn efter om du vill ha mer.
     
  • Förbli i lugn och närvaro
    Fortsätt att äta hela måltiden med lugn och närvaro och upplev maten. Tankar på annat kommer att fara förbi i hjärnan och locka dig att lämna måltiden i ditt fokus, men försök att varsamt föra tanken tillbaka till maten, utan att döma dig själv eller förmana dig. För bara snällt tanken och sinnena tillbaka till stunden, till ögonblicket och möt maten på nytt.
     
  • Känn efter
    När du har ätit och känner dig nöjd, känn efter hur det känns i kroppen? Hur känner du dig i magen, hur känner du dig i sinnet, hur känns det att vara med maten på det här sättet? Känner du någon skillnad jämfört med att äta slentrian- och vanemässigt?
     
    Artikeln är skriven av Lina Lanestrand som är beteendevetare, näringsrådgivare, andnings- och mindfulnessinstruktör samt matinspiratör.
    Läs mer om Lina på http://linalanestrand.se/blogg eller http://linasmatlust.se/
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel